Matematiikka-ahdistuksen lieventäminen rentoutus- ja kertolaskuharjoittelulla
Osana Suomen Akatemian rahoittamaa iFeelMath-tutkimushanketta kehitetään ja kokeillaan luokassa toteutettavia harjoitusohjelmia, joiden tarkoituksena on lieventää matematiikka-ahdistusta. Tähän pilottitutkimukseen osallistui 80 viides- ja kuudesluokkalaista. Jokaiselle luokalle arvottiin yksi kolmesta harjoitusohjelmasta, jota tehtiin matematiikan tuntien alussa, noin 3–6 minuuttia, kolme kertaa viikossa kolmen viikon ajan. Interventioryhmissä tehtiin rentoutus- tai kertolaskuharjoituksia ja aktiivisessa kontrolliryhmässä kehorytmiharjoituksia. Oppilaat vastasivat matematiikka-ahdistusta koskevaan kyselyyn ja tekivät laskusujuvuuden testin (kertolaskut ja moninumeroiset laskut) ennen ja jälkeen harjoittelujakson. Ryhmien sisäiset tarkastelut t-testeillä osoittivat, että rentoutusharjoittelulla oli keskisuuri laskeva vaikutus (g = –0.33) affektiiviseen matematiikka-ahdistukseen, mutta muutos jäi hieman tilastollisesta merkitsevyydestä (p = .082). Kertolaskuharjoittelu-ryhmässä kertolaskusujuvuus kehittyi tilastollisesti merkitsevästi (g = 0.47, p = .015) ja moninumeroisten laskujen sujuvuuteen muutos oli lähes merkitsevä (g = 0.36, p = .059). Kehorytmiharjoittelulla ei havaittu vaikutusta matematiikka-ahdistukseen eikä laskusujuvuuteen. Kovarianssinalyysillä tarkasteltuna ryhmien välillä ei löytynyt eroja loppumittauksessa.
Keräämme parhaillaan lisäaineistoa toisessa interventiotutkimuksessa, jonka avulla varmennamme tutkimustuloksia. Tutkimuksen päätyttyä harjoitusmateriaalit tullaan julkaisemaan avoimesti opettajien käyttöön.
Tutkimus on julkaistu LUMAT-lehdessä: Tähti, P., Sutela, K., Korhonen, J., & Mononen, R. (2024). Matematiikka-ahdistuksen lieventäminen rentoutus- ja kertolaskuharjoittelulla: Pilotti-interventiotutkimus. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 12(3), 11. https://doi.org/10.31129/LUMAT.12.3.2474