Matkapuhelinten seurantadata avaa liikkumisen maantieteellisiä rakenteita kaupungeissa – Transformative Cities -hankkeen ensimmäiset politiikkasuositukset julkaistu

Matkapuhelinten seurantadatan avulla voidaan ymmärtää paremmin liikkumisen dynamiikkaa kaupungeissa sekä kehittää kestävämpiä liikkumisen muotoja. Aikaisempaa kehittyneemmissä malleissa yhdistetään tietoja liikkuvuuden tarkemmaksi mittaamiseksi. Tämä luo kaupunkisuunnittelua varten tietopohjaa, jolla voidaan myötävaikuttaa kestävien liikkumismuotojen yleistymiseen. Tavoitteena on edistää kestävämpien kaupunkiympäristöjen suunnittelua ja tukea Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitteita kohti hiilineutraaliutta ja ilmastokestävyyttä.
tieliittymä lintuperspektiivistä

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmä (Rex) osallistuu Suomen Akatemian ja NextGenerationEU:n rahoittamaan Transformative Cities hankkeeseen, jonka ensimmäiset politiikkasuositukset on julkaistu. Matkapuhelinten seurantadatan avulla voidaan ymmärtää paremmin liikkumisen dynamiikkaa kaupungeissa sekä kehittää kestävämpiä liikkumisen muotoja. ´

Politiikkasuositukset tiiviisti:

1. Tämänhetkiset liikennemallit antavat tarkkoja tietoja väestövirroista liikenneinfrastruktuurissa, liikkumismuotojen arvioidusta käytöstä ja ajan myötä tapahtuvista muutoksista. Matkapuhelinten seurantadata antaa kuitenkin tarkemman kuvan erityisesti kansalaisten liikkumisvirroista kaupunkirakennetasolla sekä heidän käyttämistään liikkumismuodoista.
  2. Kävelyn, pyöräilyn ja julkisen liikenteen kaltaisia aktiivisia liikkumismuotoja koskevat tiedot sekä liikkumismuodon valintaan eri olosuhteissa liittyvien tekijöiden ymmärtäminen auttaa suunnittelemaan fyysistä aktiivisuutta lisääviä ja kestävämpiä liikennejärjestelmiä. Tiedot tukevat infrastruktuuriparannusten suunnittelua, edistävät terveempiä ja ympäristöystävällisempiä elintapoja sekä vähentävät ympäristövaikutuksia.
  3. Matkapuhelinten seurantadatan avulla voidaan tarkastella liikenneinfrastruktuuri-investointien tuottamia liikkuvuuden muutoksia, kuten sitä, miten kansalaiset ajan mittaan vaihtavat suosimiaan reittejä ja liikkumisen kohteita sekä mahdollisesti myös asuinpaikkoja.

”Matkapuhelinten seurantadata tarjoaa arvokasta tietoa kaupunkiliikenteen maantieteellisistä rakenteista, ja se voi parantaa kaupunkisuunnittelua kestävien liikkumismuotojen osalta. Tuottamamme tarkastelumallit mahdollistavat liikkumisen tarkemman seurannan myös kulkumuodot huomioiden väljässä kaupunkirakenteessa. Jo nyt matkapuhelindata antaa tarkan kuvan kansalaisten liikkumisvirroista, mutta tuotetut tarkastelut antavat uusia näkökulmia kävelyn, pyöräilyn ja julkisen liikenteen osalta", tutkimusjohtaja Ossi Kotavaara sanoo.

Lue koko politiikkasuositus täältä.

Politiikkasuositus pohjautuu Transformative Cities -hankkeeseen, joka keskittyy kehittämään uusia menetelmiä liikkuvuuden mittaamiseksi kaupungeissa ja edistää kestäviä kaupunkiliikkumisen ratkaisuja.
Tutkimuksen on toteuttanut projektitutkija Marton Magyar ja tutkimusjohtaja, dosentti Ossi Kotavaara Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin alueellisen erinomaisuuden tutkimusryhmästä sekä tutkijatohtori Terhi Ala-Hulkko ja yliopistonlehtori, dosentti Harri Antikainen maantieteen tutkimusyksiköstä yhteistyössä ODL Liikuntaklinikan projektipäällikön Tiina Lankilan kanssa. Tutkimuksen viitekehys on rakennettu Suomen Akatemian Transformative Cities -hankkeessa ja tutkimus on tehty yhdessä Telia Finland Oyj:n ja Telia Crowd Insightsin kanssa.

Yhteystiedot:
Ossi Kotavaara, Tutkimusjohtaja, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, Alueellinen erinomaisuus (REx)
ossi.kotavaara@oulu.fi
puh: 029 4487852