Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®n tutkimusjohtajaksi nimitetty Martti Saarela

FT, OTM, KTM Martti Saarela on nimitetty tutkimusjohtajaksi Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE®en. Hän on työskennellyt mikroyrittäjyyden tutkimusryhmässä sen perustamisesta 2011 lähtien, viimeksi kehityspäällikkönä. Saarela aloittaa tehtävässä 15.8.2024.
Martti Saarela

MicroENTRE® on ainutlaatuinen tutkimusryhmä ja palveluja tarjoava keskus, joka tuottaa tutkittua tietoa mikroyrittäjyydestä, auttaa luomaan toimintaedellytyksiä kestävästi kasvavalle yritystoiminnalle sekä rakentaa yrittäjyyteen kannustavaa yhteiskuntaa. Martti Saarela seuraa tehtävässään FT, TtM Anna-Mari Simunaniemeä, joka siirtyy Vaasan ammattikorkeakouluun.

Tutkimusjohtajan tehtävään kuuluu mm. kasvavan mikroyrittäjyyden tutkimusalan suunnan määrittely ja rakentamisesta yhteistyössä monitieteisen tutkimusryhmän professorien, kehityspäällikön, tutkijoiden ja muun henkilöstön kanssa. Mikroyrittäjyyden tutkimusjohtaja hoitaa myös mikroyrittäjyyden tutkimusryhmän lähiesihenkilötehtäviä sekä osallistuu instituutin johtoryhmän toimintaan.

Osana jatkumoa

Saarela on työskennellyt Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa (entinen Oulun Eteläisen instituutti) yhtäjaksoisesti vuodesta 2009 lähtien ja mikroyrittäjyyden tutkimusryhmässä sen perustamisesta eli vuodesta 2011 lähtien, jolloin käynnistettiin Kerttu Saalasti Instituutissa ensimmäisen EU:n aluekehityshankkeen mikroyrittäjyyden tutkimusteemalla. Saarela on työskennellyt tutkimusryhmässä mm. suunnittelijana, projektitutkijana ja viimeiset neljä vuotta kehittämispäällikkönä. Lisäksi hän on toiminut väliaikaisena ohjelmajohtajana vuodesta 2022 johtaen kansallista mikroyrittäjyyden tutkimus- ja koulutustehtävää Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa. Uusi tehtävä on hänelle mieluinen.

”Tutkimusjohtajan tehtävä on ainutlaatuinen mikroyrittäjyyden tutkimuksen, koulutuksen ja kehittämistoiminnan näköala- ja vaikuttamispaikka. Edelliset tutkimusjohtajat ovat tehneet pioneerityötä tutkimuksessa ja mikroyrittäjyyden erityispiirteiden tunnistamisessa ja esiin nostamisessa. Olen innoissani mahdollisuudesta jatkaa tätä vaikuttavaa työtä tutkimusjohtajana yhdessä MicroENTRE®-tiimin ja sidosryhmiemme kanssa”, Saarela sanoo.

Saarela kertoo, että MicroENTRE® tähtää yhä korkeatasoisempaan, kansainvälisesti tunnustettuun tutkimustiedon tuottamiseen. ”Vaikka mikroyritysten erityispiirteet huomioon ottava ja mikroyrityksiin keskittyvä tutkimus onkin kansainvälisesti lisääntynyt, yrittäjyyden kirjallisuudessa on edelleen monia tunnistettuja tutkimusaukkoja kuten mikroyritysten kansainvälistyminen, nopeasti kasvavat mikroyritykset, mikroyritysten strateginen johtaminen ja innovaatiotoiminta. Tutkimusryhmämme laaja-alainen osaaminen ja olemassa olevat vahvuudet muodostavat perustan tutkimustiedon kumulatiiviselle tuottamiselle”, Saarela sanoo.

Vahvaa näyttöä mikroyrittäjyyden erityisalalta

“Haimme avoimella haulla mikroyrittäjyyden tutkimusjohtajaa. Martti Saarelalla on erittäin vahvat näytöt tutkimusjohtajan tehtävän erityisalalta, mikroyrittäjyyden tutkimuksesta, koulutuksesta sekä erityisalaan liittyvästä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Saarelalla on yli kymmenen vuoden kokemus mikroyrittäjyyden tutkimuksesta ja kehittämisestä. Hänellä on mikroyrittäjyyden erityisalaan liittyvän poikkeuksellisen vahvan kokemuksen (tutkimus, opetus, yhteiskunnallinen vaikuttaminen) sekä hänen kehittämisasenteensa perusteella erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään”, sanoo professori, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja Matti Muhos.

Muhoksen mukaan mikroyrittäjyyden tutkimusjohtajan tehtävä on Saarelalle hänen uratavoitteensa ja asiantuntemuksensa huomioiden looginen askel kehityspäälliköstä seuraavaan vaiheeseen.

Mahdollisuus vahvistaa kumppanuuksia ja vaikuttaa yhteiskuntaan

Tutkimusjohtaja vahvistaa kumppanuusverkostoja mm. johtamalla tutkimus- ja koulutustoimintaa tuloksellisesti osana laajaa verkostoa, kokoamalla kilpaillun rahoituksen hankkimisen mahdollistavia verkostoja sekä rakentamalla tuloksellista yhteistyötä suomalaisten ja kansainvälisten yliopistojen ja tutkimusorganisaatioiden sekä yritysten ja muiden sidosryhmiimme kuuluvien organisaatioiden kanssa.

“Tutkimusjohtaja Martti Saarela on toiminut jo aiemmin valtakunnallisen tehtävän va. ohjelmajohtajana, joten mm. valtakunnallisen tehtävän ohjausryhmän toiminta on tuttua jo pidemmältä ajalta. Tässä roolissa Saarela on mm. onnistuneesti koordinoinut mikroyrittäjyyden lahjoitusprofessuurin varainhankintakampanjan, jonka perusteella Oulun yliopistoon perustettiin Suomen ensimmäinen mikroyrittäjyyden tenure track –professuuri", Muhos kertoo.

Muhoksen mukaan mikroyrittäjyyden tutkimusjohtajan tehtävä on erinomainen paikka vaikuttaa tutkimustiedon avulla kestävästi kasvavaan yritystoimintaan erityisesti mikroyrityksissä sekä rakentaa laajan yhteistyöverkoston kanssa yrittäjyyteen kannustavaa yhteiskuntaa. Tutkimusjohtajalla on mahdollisuus osallistua aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun nostamalla esille uusinta tutkittua tietoa ja tekemällä tietoon perustuvia esityksiä.

Kuva: Minna Kilpeläinen

Viimeksi päivitetty: 3.7.2024