Ministeri Kosonen: Mikroyrittäjyyden tutkimusta ja koulutusta tarvitaan

-Tutkittu tieto mikroyrittäjistä ja mikroyrityksistä on tärkeää, itsekin yrittäjänä toiminut tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen totesi Nivalassa tutustuessaan Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin toimintaan.

Ministeri on päättänyt nostaa instituutin mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja opetuksen valtakunnallisten tehtävien joukkoon toiminnan vakiinnuttamiseksi.

-Työelämän murros on todellisuutta jo nyt. Harvalla on perinteisessä mielessä pitkä vakituinen työsuhde. Omalla kohdallani vakituisin pesti on nykyinen nelivuotinen kansanedustajan tehtävä, Kosonen kuvaili ja haastoi yleistä puhetta yrittäjyydestä.

-Edelleen monissa yhteyksissä yritykset nähdään suurina kansainvälisinä toimijoina ja unohdetaan mikroyritykset ja itsensä työllistäjät, joita on suurin osa Suomen yrityksistä.

Fokuksena mikroyritysten toiminnallinen erinomaisuus

Johtaja, professori Matti Muhos ja tutkimusjohtaja Anna-Mari Simunaniemi esittelivät instituutin kaksikymmenvuotista toimintaa ja vuonna 2011 käynnistettyä mikroyrittäjyyden tutkimusta.

-Mikroyritysten toiminnallinen erinomaisuus on kansainvälisen tutkimusinstituuttimme fokuksena. Lähestymme sitä kolmen tutkimusnäkökulman kautta. Mikroyrittäjyyden tutkimuksen lisäksi tuotamme näyttöön perustuvaa tietoa mikroyrittäjyyttä edistävien tulevaisuuden tuotantoteknologioiden ja alueellisen erinomaisuuden näkökulmista. Alkaneen vuoden aikana käynnistämme Oulun yliopiston strategisena hankkeena myös mikroyrittäjyyden koulutuksen, Muhos kertoi.

-Yrittäjän substanssiosaaminen on usein lähtökohta yrityksen perustamiselle. Moni havahtuu siihen, että mikroyrityksessäkin tarvitaan liiketoiminta-, yrittäjyys- ja johtamisosaamista. Luomamme mikroyritysten ydinryhmätoiminta, yrittäjien vertaisverkosto, jossa tutkijat ovat mukana, on mahdollistanut monelle verkostoitumisen, osaamisten hankkimisen ja kumppanuuden aivan eri alan yrittäjien kanssa, Simunaniemi kuvaili toimintaa.

Yhteistyötä tarvitaan jatkossakin

-Instituutin toiminta on osoitus laajasta yhteistyöstä. Koulutusasterajat ja muut hallinnolliset rajat ylittävät laboratoriot ja testialustat sekä kansainvälisen tutkimusyhteistyön tuominen osaksi kunnallisten ja seudullisten kehittämistoimijoiden verkostoa on yliopiston yksi keino vahvistaa alueiden elinvoimaisuutta, kehityspäällikkö Eija-Riitta Niinikoski sanoi.

Yhteistyötä ja mikroyritysten kehittymismahdollisuuksien edistämistä tarvitaan edelleen, totesivat ministerivierailuun osallistuneet kansanedustajat Juha Pylväs ja Mikko Kinnunen sekä instituutin kotipaikkakunnan edustajat, kaupunginjohtaja Päivi Karikumpu ja valtuuston puheenjohtaja Jarmo Vuolteenaho.

Viimeksi päivitetty: 24.11.2021