Ministeri Tuppurainen XX Kerttu Saalasti seminaarissa: Eurooppalainen koulutus maailman parhaaksi

-Kaipaan asioiden ratkaisuihin enemmän yhteisymmärrystä ja valtakunnallista näkemystä, Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen lainasi Kerttu Saalastia valtioneuvoston videotervehdyksessä. XX Kerttu Saalasti seminaarissa puhunut Tuppurainen nosti esille Saalastin merkityksen Oulun yliopiston perustamisessa ja alueellisen tasa-arvon edistämisessä.

Itsekin Oulun yliopistosta valmistunut Tuppurainen pitää eurooppalaista yhteistyötä koulutuksen ja osaamisen kehittämisessä erittäin tärkeänä koko Suomelle.

-Marinin hallituksella on kunnianhimoinen tavoite: EU:n strategiseksi tavoitteeksi tulee ottaa eurooppalaisen koulutuksen nostaminen maailman parhaaksi. EU:n koulutuspolitiikan tulee olla tulevaisuusorientoitunutta, huomioida työelämän muutokset ja digitalisaatio, Tuppurainen painotti.

Tulevalle EU:n budjettikaudelle hyväksytty Erasmus-rahoituksen määrän kasvattaminen on yksi osoitus tavoitteen toteuttamiseen tähtäävistä toimenpiteistä. Erasmus-rahoitus on suomalaisille merkittävää, sillä monet hyödyntävät mm. opiskelijavaihtojen mahdollisuutta.

Tulevaisuuden koulutus nojaa vahvasti digitalisaatioon. Tuppuraisen mukaan Suomi katsoo, että koulutuksen digitalisaation tulee olla EU:n valtioiden yhteinen tavoite ja tehtävä. Tavoitteeksi on asetettu, että vuoteen 2025 mennessä rajat eivät olisi esteenä koulutuksen ja osaamisen hankkimisessa ja että eri maiden koulutusjärjestelmien yhteen toimivuus tukisi eurooppalaista osaamisvallankumousta.

XX Kerttu Saalasti seminaari järjestettiin Nivalassa 21.9.2020. Seminaarissa juhlistettiin Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin ja Kerttu Saalasti säätiön 20-vuotista toimintaa.

Viimeksi päivitetty: 30.6.2021