Monitieteisyyden ja multimodaalisuuden ytimessä: Pilottikurssi väitöskirjatutkijoille

Pilottikurssi Multimodal Methods in Education and Business Studies järjestettiin Oulun yliopistossa 9.–13. joulukuuta 2024 LeaF-tutkimusinfrastruktuurin tiloissa. Viiden intensiivisen päivän aikana kurssi kokosi yhteen yhdeksän opiskelijaa kolmesta Oulun yliopiston tiedekunnasta ja Comenius-yliopistosta Bratislavasta (Slovakia) sekä 12 opettajaa Oulun yliopistosta, LUT-yliopistosta, Jyväskylän yliopistosta, Tukholman kauppakorkeakoulusta (Ruotsi), Limerickin yliopistosta (Irlanti) ja Michiganin yliopiston Ross School of Business -liiketaloustieteellisestä oppilaitoksesta (Yhdysvallat).
A group picture of the participants in the Multimodal Methods in Education and Business Studies PhD course in December 2024.

Ihmisten käyttäytyminen liiketoiminnan ja oppimisen konteksteissa muuttuu yhä monimutkaisemmaksi teknologisten edistysaskelten, kuten ihmisen ja tekoälyn välisen yhteistyön, myötä. Tämä kasvava monimutkaisuus korostaa monitieteisen tutkimusajattelun ja -menetelmien tarvetta, mikä luo kysyntää uudelle väitöskirjatutkijoille suunnatulle multimodaalisia menetelmiä käsittelevälle kurssille.

Kurssi kehitettiin yhteistyössä useiden Oulun yliopiston tiedekuntien kanssa: kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, kauppakorkeakoulu ja LeaF-tutkimusinfrastruktuuri. Järjestelytiimi—Eeva-Liisa Oikarinen, Jonna Malmberg, Tapio Seppänen, Antti Siipo ja Mohsin Abdur Rehman—suunnitteli kattavan ohjelman, johon sisältyi 19 istuntoa. Viisipäiväisen kurssin toteutuksesta vastasi Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun opetustiimi, Eeva-Liisa Oikarinen ja Mohsin Abdur Rehman.

Kurssilla opiskelijat perehtyivät multimodaalisuuteen yhdistämällä erilaisia modaliteetteja (esim. fysiologiset tiedot, katseenseuranta, syke, elektrodermaalinen aktiivisuus (EDA) ja video-/äänidata) ymmärtääkseen sosiaalista vuorovaikutusta, kuten ihmisten välistä ja ihmisen ja teknologian välistä vuorovaikutusta, liiketoiminnan ja oppimisen konteksteissa.

Kurssi tarjosi eri alojen opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden tehdä yhteistyötä monitieteisissä tiimeissä. Ryhmätyöskentelyn ja 12 kokeneen opettajan vetämien luentojen kautta osallistujat syvensivät ymmärrystään multimodaalisista menetelmistä ja tutkimuksesta eri näkökulmista.

"Kurssille osallistuminen vahvisti metodologista ymmärrystäni ja avasi silmäni kaikille niille mahdollisuuksille, joita monitieteinen tutkimus voi tarjota. Luentojen ja opetussessioiden lisäksi sain eniten irti pohdiskelevista aamukahvituokioista ja oppimistehtävistä. Oli inspiroivaa kuulla muiden tutkimuksesta. Kurssi oli erittäin hyvin järjestetty, ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille väitöskirjatutkijoille, jotka ovat kiinnostuneita ymmärtämään ja soveltamaan multimodaalisia menetelmiä tutkimuksessaan," kuvaili väitöskirjatutkija Julia Autio kokemustaan.

Kurssin kohokohta oli arvostetun markkinoinnin tutkijan, professori Richard Bagozzin, esitys. Hän on elinikäisen oppimisen esikuva ja jakoi yli 50 vuoden akateemisen kokemuksensa tuomia tieteellisiä ja henkilökohtaisia oivalluksia. Hän määritteli multimodaalisen tutkimuksen seuraavasti: "Multimodaalinen tutkimus on monitieteinen lähestymistapa, joka yhdistää useita teorioita ja menetelmiä tiedon tuottamiseksi ja ilmiöiden selittämiseksi."

Multimodaalisten menetelmien hallitseminen auttaa tutkijoita kehittämään ainutlaatuisen monitieteisen ajattelutavan, joka on kilpailuetu modernissa akateemisessa maailmassa.

Kurssin saaman positiivisen palautteen jälkeen tulevaisuuden tavoitteisiin voisi kuulua kurssin integroiminen Kauppatieteiden valtakunnalliseen jatkokoulutusohjelmaan (KATAJA). Lisäksi voisi suunnitella kurssikokonaisuuksia, jotka tukevat monitieteisiä taitoja ja hyödyntävät LeaF:n kaltaisia tutkimusinfrastruktuureja.

"Meidän on kannustettava nousevia tähtiämme hyödyntämään tutkimusinfrastruktuurien, kuten LeaF:n, tarjoamia ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Multimodaaliset menetelmät ja monitieteinen ajattelutapa ovat lupaavia suuntauksia kauppatieteellisen alan uudistamisessa ja kehittämisessä," pohtii kurssin järjestäjä, dosentti Eeva-Liisa Oikarinen Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Kurssin rahoittivat Liikesivistysrahasto ja Oulun yliopiston Ihmistieteiden tohtoriohjelma (HS-DP) osana ihmistieteiden tohtorikoulutusta. Ehdotuksia ihmistieteiden tohtorikoulutuksen ensi vuoden toimintaan voi esittää 12. tammikuuta 2025 asti.

Lämmin kiitos kaikille, jotka osallistuivat kurssin suunnitteluun ja toteutukseen. Kurssi oli menestys omistautumisenne ja loistavan yhteistyöhengen ansiosta.

Oulun yliopiston järjestelytiimi:

  • Eeva-Liisa Oikarinen, Tutkijatohtori, Dosentti (Turun yliopisto), Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Jonna Malmberg, Nuorempi apulaisprofessori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • Tapio Seppänen, Professori, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta
  • Mohsin Abdur Rehman, Väitöskirjatutkija, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Antti Siipo, Projektitutkija, Leaf-tutkimusinfrastruktuuri

Opettajat:

  • Azzurra Morreale, apulaisprofessori, LUT-yliopisto
  • Héctor Pijeira-Díaz, nuorempi apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
  • Magnus Söderlund, professori, Stockholm School of Economics, Ruotsi
  • Annmarie Ryan, apulaisprofessori, University of Limerick, Irlanti
  • Richard Bagozzi, emeritusprofessori, University of Michigan, Ross School of Business, Yhdysvallat
  • Eeva-Liisa Oikarinen, tutkijatohtori, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Mohsin Abdur Rehman, väitöskirjatutkija, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Antti Siipo, projektitutkija, LeaF-tutkimusinfrastruktuuri, Oulun yliopisto
  • Egle Gedmiene, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
  • Jonna Malmberg, nuorempi apulaisprofessori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
  • Andy Nguyen, nuorempi apulaisprofessori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
  • Justin Edwards, tutkijatohtori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
  • Tapio Seppänen, professori, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Oulun yliopisto
Viimeksi päivitetty: 18.12.2024