MOT Sanakirjasto lakkautetaan vuoden 2021 lopussa – korvaajana MOT Kielipalvelu

Oulun yliopistolla ja Oamkissa käytössä ollut MOT Sanakirjasto -palvelu lakkautetaan kokonaan vuoden lopussa. Sen korvaajana toimii jo nyt käytössämme oleva MOT Kielipalvelu. Palvelu sisältää vanhasta MOTista tutut työkalut Sanakirja.fi-alustalla.

MOT Sanakirjat sisältävät kattavasti yleiskielen sanastoa sekä erikoisalan sanastoa esimerkiksi lääketieteen, tekniikan, kaupan, talouden ja lakitieteen aloilta. Sanakirjojen lisäksi MOT Kielipalvelu sisältää MOT Kääntäjän (käännökset 40 kielen välillä) sekä MOT Kielentarkistimen (englannin, ruotsin, suomen, saksan ja ranskan kielten kielenhuolto). Tutustu palvelun sisältöön tarkemmin.

Miten MOT Kielipalvelua pääsee käyttämään?

Opiskelijat ja henkilökunnan jäsenet voivat tilata kirjautumislinkin palveluun etäkäytössä seuraavasti:

• Mene osoitteeseen sanakirja.fi/korkeakouluille.
  • Valitse organisaatiosi valikosta ja syötä organisaatiosi antama sähköpostiosoite.
  • Klikkaa sähköpostiisi tullutta linkkiä.
  • Aseta salasana tilillesi, jotta pääset kirjautumaan palveluun kaikilla laitteillasi, missä vain.

Sama ohje myös videona.

Palvelu toimii osoitteessa sanakirja.fi, kun olet kirjautuneena tilillesi. Yliopiston ja Oamkin verkossa kirjautumista ei tarvita.

Huom! Kaikki entiset sanastot on siirretty uuteen palveluun, jossa käyttäjän ei tarvitse miettiä mistä sanastosta sanaa pitäisi hakea vaan riittää, että valitsee kieliparin (esim. englanti-suomi-englanti) ja kirjoittaa sanan hakukenttään. Palvelu tunnistaa kieltä eli hakukenttään voi kirjoittaa valitun kieliparin kielillä.

Viimeksi päivitetty: 16.11.2021