Näyttely Tiedekirjasto Pegasuksessa: Suomen maakuntakukat luonnonystävän korvatyynyissä 13.5.–30.9.2023

Tiedekirjasto Pegasuksen ensimmäisen kerroksen aulassa sijaitsevassa vitriininäyttelyssä on kevään ja kesän ajan esillä Marjatta ja Pertti Kaikkosen yhteisenä taideprojektina syntyneet Suomen maakuntakuntakukkia esittelevät koristetyynyt.

Koronaviruksen torjuntatoimien asettaessa ikäihmiset karanteeniin keväällä 2020 Marjatta ja Pertti Kaikkonen saivat tilaisuuden pistää käytäntöön pitkään mielessä muhineen ideansa maakuntakukkamalleilla kankaanpainantatyönä toteutettavista ”luonnonystävän korvatyynyistä”. Kaikkoset ovat niin työelämässä kuin myös vapaa-ajallaan laajasti perehtyneet erilaisiin luonnonympäristöihin. Oulun normaalikoulun emeritalehtori Marjatta Kaikkonen on opettanut kasveja ja maakuntakukkia työvuosiensa saatossa koululaisille. Oulun yliopiston geofysiikan emeritusprofessori Pertti Kaikkonen puolestaan on valokuvannut eri vuodenaikoina kasvimaailmaa sekä kesäisin myös maakuntakukkia.

Sabluunat eli painomallit kankaanpainantaan syntyivät Marjatan suunnittelemina Pertin ottamien valokuvien sekä molempien oppikouluaikoina 1960-luvulla kerättyjen kasvistojen pohjalta. Apuna olivat myös oppikirjat sekä kasvitietokirjat. Tyynyjen kankaat ovat uusiokäyttöön kelpuutettuja vanhoja puuvillatekstiilejä. Kaiken kaikkiaan tyynyjä valmistui Kaikkosten kotona toista sataa kappaletta – lähinnä iloksi ystäville ja perheelle, osa myyntiin lapsenlasten musiikkiopintojen tukemiseksi. Maakuntakukka-aiheisista tyynyistä jatkojalostui myös vuosikalenteri 2021 sekä yhdessä Rasmus ja Elias Kaikkosen kanssa Kalevalanpäivänä 2023 loppusilauksensa saanut kirja SUOMEN MAAKUNTAKUKAT.

Kasveilla on monia merkityksiä. Ilmastonmuutoksen ja lajikadon myötä kasvien merkitys eliömaailman selviytymisen mahdollistajina tiedostetaan entistäkin paremmin. Monissa maissa kasveilla on myös symbolisia kauneuteen liittyviä arvostuksia, jopa poliittisiakin merkityksiä. Lisäksi niillä on ollut puhtaasti luontoperusteisia tai käytännöllisiä esimerkiksi ruokatalouteen, lääkitsemiseen tai rakentamiseen liittyviä käyttötarkoituksia. Kansalliskukka on maalle yleensä äänestyksessä tai poliittisella päätöksellä valittu kukka, jonka on tarkoitus edustaa maan ominaisia piirteitä tai maata yleensä. Suomen kansalliskukaksi valittiin vuonna 1967 yleisesti tunnettu kielo. Kotien Kukkaisrahasto järjesti vuonna 1982 lehtiäänestyksen, jonka kautta myös jokaiseen silloiseen maakuntaan valittiin oma kasvinsa tai kukkansa. Suomen maakuntakukkia on nykyisin 21 kappaletta Ahvenanmaan kevätesikosta Lapin kulleroon.

Tervetuloa tutustumaan Pegasuksen vitriininäyttelyyn!

Viimeksi päivitetty: 1.9.2023