Nyt on hyvä aika ottaa vastuullisuusasiat haltuun

VATUPASSI – Vastuullinen tulevaisuus -projektin järjestämä vastuullisuuskoulutus yrityksille on vastannut ajankohtaiseen tarpeeseen. Yritysten kannattaakin nyt ennakoida tulevia vaatimuksia ja kehittää omaa vastuullisuusosaamistaan. Projektin koulutuksia on tulossa jälleen syksyllä.
Janne Vähäsöyrinki
Janne Vähäsöyringin mukaan yritykset kaipaavat nyt koulutusta ja konkretiaa vastuullisuuskysymysten ympäriltä.

Vastuullisuus ja siitä raportointi on tänä päivänä kilpailuetu kaiken kokoisille yrityksille, ja jatkossa yhä useammin myös edellytys esimerkiksi alihankkijana toimimiselle. VATUPASSI – Vastuullinen tulevaisuus -projektin 12.6.2024 järjestämä vastuullisuuskoulutus keräsikin Nivalaan täyden salillisen osallistujia.

Koulutuspäivä tarjosi askelmerkkejä yrityksen vastuullisuusohjelman laatimiseen. Vastuullisuusasiantuntija Outi Toivanen-Visti Helsingin seudun kauppakamarilta perehdytti osallistujat sidosryhmien tunnistamiseen ja osallistamiseen, olennaisuusanalyysiin, hiilijalanjäljen laskennan periaatteisiin sekä uusiin eurooppalaisiin raportointistandardeihin (ESRS).

Mecapinta Oy:n toimitusjohtaja Janne Vähäsöyrinki toteaa, että koulutus vastasi ajankohtaiseen tarpeeseen. Vastuullisuus koskee kaikkea päivittäistä työtä yrityksessä, joka toimii alihankkijana monille isoille yrityksille.

"Nyt on aika kouluttautua ja ottaa nämä asiat haltuun. Jatkossa meidänkin pitää pystyä raportoimaan vastuullisuudestamme. Vastuullisuus vaatii kaiken aikaa oman toiminnan kehittämistä, ja tavoitteena on saada sitä kautta myös kilpailuetua", Vähäsöyrinki sanoo.

Vastuullisuuskysymykset vaativat jatkuvaa perehtymistä, sillä uutta tietoa tulee koko ajan. Vähäsöyringin mukaan olennaista on se, että mielikuvilla pelaamisen sijaan puhutaan mitattavista tosiasioista. "Koulutus antoi selkeän kokonaiskuvan siitä, miten yrityksissä kannattaa edetä. Tarjolla oli hyvää asiaa, ja myös vinkkejä käytännön kehittämiseen. Tässä vaiheessa yritykset kaipaavat koulutusta ja konkretiaa."

Valmennusta tarjolla yrityksille

Jatkossa vastuullisuusraportointi tulee koskemaan yhä useampaa yritystä, myös toimitusketjuihin kuuluvia pienempiä yrityksiä. Myös rahoittajat edellyttävät yritysten hankkeilta vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Vastuullisuusohjelman laatiminen on yrityksille yksi konkreettinen askel, joka auttaa valmistautumaan tuleviin vaatimuksiin. Projektipäällikkö Jaana Jeminen Oulun yliopiston Kerttu Saalasti -Instituutista toteaa, että viimeistään nyt on hyvä aika aloittaa niihin perehtyminen.

"Vastuullisuustyön on oltava tavoitteellista, mitattavaa ja systemaattista, jotta siitä on myös hyötyä. Se on myös jatkuvasti kehittyvä prosessi, sillä uusia säädöksiä ja standardeja tulee kaiken aikaa. Kerralla ei tarvitse olla valmista, vaan yritys voi edetä askel kerrallaan", Jeminen sanoo.
VATUPASSI-projekti tarjoaa alueen yrityksille vastuullisuuteen liittyvää tietoa ja koulutusta. Seuraavana käynnistyy vastuullisuuden strategiavalmennus Nivalassa syksyllä.

"Yritykset pääsevät valmennuksen aikana laatimaan omaa vastuullisuusohjelmaansa. Se on konkreettinen työkalu, jonka pohjalta yritys voi jatkossa kehittää myös vastuullisuusraportointia. Työstä tulee olemaan hyötyä jatkossa, kun raportointi tulee yhä laajemmin pakolliseksi", NIHAKin yritysasiantuntija Anne-Mari Kukkola toteaa.

VATUPASSI - Vastuullinen tulevaisuus -projektin päätoteuttajana toimii Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti. Projektin toiminta-alueeseen kuuluvat NIHAKin alueen kunnat, Ylivieskan kaupunki, Kalajoen kaupunki, Merijärven ja Alavieskan kunnat sekä Raahen seutu.

Teksti ja kuva: Hanna Perkkiö

Viimeksi päivitetty: 14.6.2024