Nyyti vinkkaa

Lokakuussa pääset osallistumaan mm. chatteihin ja verkkokurseille.

MielenTEKoja-yksilöchat avautuu 7.10.2021

mielenTEKoja-chat on uusi, erityisesti tekniikan ja luonnontieteellisten alojen opiskelijoille suunnattu vertaistuki-chat. Chatissä voi keskustella kahden kesken vapaaehtoisen vertaispäivystäjän kanssa mistä tahansa mielen hyvinvointiin tai opiskelukykyyn liittyvästä aiheesta. Vapaaehtoiset ovat tehtävään koulutettuja korkeakouluopiskelijoita. Chattiin voi tulla ilman ajanvarausta aukioloaikojen puitteissa. Toiminta on anonyymi ja maksuton.

Chat avataan 7.10.2021 ja se on auki maanantaisin ja torstaisin klo 17-19. Torstaisin päivystetään myös englanniksi.

Lisätietoja chatista sekä mielenTEKoja-toiminnasta saat täältä!

Lokakuun chatit

Lokakuun chateissä pääset pohtimaan niin suorittamista, jämäkkyyttä, riittämättömyyden tuntemuksia kuin huolehtimistakin. Paljon on isoja ja tärkeitä aiheita siis pohdinnassa, mutta onneksi niiden kanssa ei tarvitse olla yksin, vaan kokemuksia voidaan jakaa yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa!

Seuraavina teemoina chateissä pyörivät opintoihin paluuseen liittyvät ajatukset ja tuntemukset huomioiden erityisesti sosiaalisten taidot ja niihin liittyvät huolet pitkän etäopiskelujakson jälkeen. Lisäksi syyskuun chattien teemoina toimivat ajanhallinta sekä opiskelutekniikat, jotka ovat myös äärettömän tärkeitä aiheita jokaiselle opiskelijalle näin uuden lukukauden taas pyörähtäessä käyntiin. Tervetuloa mukaan ihmettelemään ja pohtimaan aiheita yhdessä!

Pääset liittymään chatteihin joko alla chatin nimessä olevan linkin kautta tai verkkosivujemme Chat-osion kautta. Verkkosivuiltamme löydät myös lisätietoa chateistämme sekä kaikki tulevat chattimme. Verkkosivuillemme pääset tästä.

Chatit toteutetaan torstaisin klo 18–20.

to 7.10. Tuliko elämästäsi yhtä suurta suoritusta?

Elämäntaitokurssi verkossa 1.11.-2.12.2021

Pohditko, miten jaksaa paremmin opinnoissa ja arjessa? Miten löytää aikaa rentoutumiselle? Kuinka tunnistaa omia voimavaroja? Entä mietitkö, millaista on omannäköinen elämä ja itselle hyvä arki? Tervetuloa Elämäntaitokurssille pohtimaan yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa arjen- ja elämänhallintaan sekä itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Ilmoittautuminen on käynnissä. Lisätietoja ja linkki ilmoittautumiseen löytyvät verkkosivuiltamme.

Elefantti palasissa? - verkkotyöpajat

Nyyti ry järjestää yhteistyössä Mielenterveyden keskusliiton, Itä-Helsingin Kulttuuripaja Kuplan, Sosped-säätiön ja Omat Avaimet -toiminnnan kanssa Elefantti palasissa? -verkkotyöpajoja. Verkkotyöpajoissa saat konkreettisia keinoja kaaoksen hallintaan, asioiden pilkkomiseen ja huonojen fiilisten käsittelyyn ja ilmaisuun. Mikä parasta, työpajat ovat maksuttomia.

Työpajat on suunnattu opiskelijoille, jotka kaipaavat keinoja opintojumin selvittelyyn, stressin purkuun ja lannistavien ajatusten käsittelyyn. Myös opinnoista vielä haaveileville.

• Ma 11.10. klo 17.00–19.00 Fiilikset riimeiksi -työpaja
  • Ti 2.11. klo 17.00–18.15 Selätä stressi
  • Ma 13.12. klo 17.00–19.15 Kaaos haltuun: helppoa tehtävänhallintaa

Ilmoittaudu mukaan viimeistään tapahtumaa edeltävänä perjantaina (8.10./29.10./ 10.12.) klo 10 mennessä. Lisätietoja työpajoista ja ilmoittautumislinkin löydät Mielenterveyden keskusliiton tapahtumakalenterista. (Hae tietoja kurssin nimellä.)

Puhutaan ympäristötunteista

Huolettaako ympäristön tila? Kenen kanssa huolesta voisi puhua? Kuka ymmärtää ja ottaa todesta? Älä jää hankalien ympäristöön liittyvien tunteiden kanssa yksin!

Vertaistuelliset, ammattilaisten ohjaamat Puhutaan ympäristötunteista -tapahtumat syksyn aikana sisältävät:

• viiden viikon Whatsapp-ryhmän alkaen 14.10.2021
  • kaikille avoimet työpajat Zoomissa 27.10.2021 ja 29.11.2021
  • Zoomissa kokoontuvan viiden kerran ryhmän alkaen 4.11.2021

Lue lisää tapahtumista ja ilmoittaudu mukaan!

Yksinäisyyttä kokevalle tai omaa paikkaansa opiskeluyhteisöissä etsivälle monipuolisia sisältöjä

Onko sinulla yksinäinen olo? Tunne siitä, että ei oikein tunnu löytyvän omaa paikka opinnoissa ja kaveripiiriä, johon kuuluisi? Kenties mieltäsi kaihertaa ajatus siitä, että olet erilainen kuin muut?

Yhdessä yhteisöksi -hanke on tuottanut monipuolisia sisältöjä, joiden avulla voit saada erilaisia näkökulmia yksinäisyyteen ja yhteisöllisyyden kokemukseen opiskelijana. Muun muassa näitä teemoja käsitellään monipuolisissa sisällöissä, jotka pitävät sisällään useita videoita, podcasteja, blogeja ja myös yhteisöllisen soittolistan Spotifyssa

Esimerkiksi:

Opintoihin palaavalle oma paketti

Oletko palannut tauon jälkeen opintoihin? Kenties pohdit, mihin voisit itse vaikuttaa, jotta opintoihin paluu olisi lempeä ja tapahtuisi omien voimiesi mukaan.

Opintoihin palaajan paketti sisältää tietoa, tukea ja harjoitteita opintoihin paluun tueksi. Materiaalia on teksti- ja videomuodossa. Voit käydä Opintoihin palaajan paketin osioita haluamassasi järjestyksessä ja omassa tahdissa. Voit valita kiinnostuksesi ja tarpeesi mukaan sinulle sopivimmat osiot tai käydä halutessasi kaikki osiot läpi.

Opintoihin palaajan paketin löydät täältä!

Viimeksi päivitetty: 6.10.2021