Onko tekoälyn käyttö sallittua opinnoissa? Tutustu yliopiston päivitettyihin linjauksiin!

Oulun yliopistossa julkaistiin vuosi sitten ensimmäiset linjaukset tekoälyn käytöstä opetuksessa. Yhteisiä linjauksia on nyt päivitetty. Linjausten tarkoitus on luoda opettajille ja opiskelijoille yhteinen jaettu ymmärrys siitä, mikä tekoälyyn liittyen on hyväksyttävää ja mikä on kiellettyä, sekä siitä, mitä on sen vastuullinen käyttö opiskelun tukena.

Tekoälyn käyttö tuo yliopistoyhteisölle sekä mahdollisuuksia että haasteita. Yliopistossa se voi helpottaa opetushenkilöstön työtä ja opiskelijoille se voi toimia oppimisen tukena sekä olla tarpeellinen työelämässä. Toisaalta tekoälyn luotettavuus ja tuotosten alkuperä ovat kyseenalaisia. Yliopiston jokaisen jäsenen odotetaan toimivan vastuullisesti, tiedostavasti ja eettisesti.

Tekoälyn vastuullisen käytön periaatteet Oulun yliopistossa​ ovat:

• Yhdenvertaisuus​: Jokaisella opiskelijalla on tasavertaiset mahdollisuudet hyödyntää tekoälyä, jos käytämme sitä opintojaksolla.​
  • Läpinäkyvyys​: Noudatamme hyvää tieteellistä käytäntöä. Annamme rehellisen kuvan omasta osaamisestamme. ​
  • Vastuullisuus​: Noudatamme tietosuojalainsäädäntöä ja -standardeja (GDPR). Kunnioitamme tekijänoikeuksia sekä huolehdimme tietoturvasta. Käytämme niitä tekoälytyökaluja, joiden osalta Oulun yliopisto on huolehtinut lakisääteisten vaatimusten täyttymisestä ja varmistunut esimerkiksi työkalun tietoturvasta.

Opintojaksoilla opettajat voivat määritellä yliopiston tekoälylinjausten puitteissa, millainen tekoälyn käyttö on tarkoituksenmukaista suhteessa tehtäviin ja opintojakson oppimistavoitteisiin. Opettaja voi rajoittaa, kieltää, kannustaa tai vaatia tekoälyn käyttöä harkintansa mukaan tehtävä- tai opintojaksokohtaisesti. Opettaja voi edellyttää opiskelijalta raportointia siitä, mitä tekoälysovellusta on käytetty ja miten. On suositeltavaa, että opettaja laatii opintojaksolle ja tehtäviin ohjeet tekoälyn sallitusta käytöstä. Jos opettaja ei ole erikseen laatinut ja ilmoittanut ohjeita, sovelletaan yliopiston linjauksia.

Opiskelijat ovat aina itse vastuussa palauttamastaan tuotoksesta, eikä tekoälyn tuottamaa saa esittää omanaan tai lähteenä. Tekoäly voi tukea opiskelussa, mutta se ei korvaa omaa oppimista, ajattelua ja harjoittelua. Opiskelijan vastuulla on toimia opettajan antamien ohjeiden mukaan. Epäselvissä tapauksissa opiskelijaa kannustetaan keskustelemaan opettajan kanssa ja varmistamaan, onko tekoälyn käyttö sallittu hänen aikomallaan / käyttämällään tavalla. Tekoälyn käyttö on kielletty kypsyysnäytteissä.

Tekoäly kehittyy jatkuvasti – opitaan yhdessä sen mahdollisuuksista!

Tutustu yliopiston linjauksiin tekoälyn käytöstä

Katso myös ohje, miten voit käyttää turvallisesti Copilot-chattia tekoälyapurina

Viimeksi päivitetty: 25.9.2024