Opiskelija, kiinnostaako yrittäjyys? Hae PoC-rahoitusta liikeideallesi!

Onko sinulla mielessäsi liikeidea, muttet tiedä, miten veisit asiaa eteenpäin? Proof of Concept -rahoitus tarjoaa niin Oulun yliopiston opiskelijoille kuin tutkijoillekin matalan kynnyksen mahdollisuuden liikeidean ensimmäiseen koeponnistukseen. Ajatuksena on kaupallistaa keksintö tai idea uuden startup-yrityksen kautta tai lisensoimalla se jo olemassa olevalle yritykselle.

Sekä kandi- että maisterivaiheen opiskelijat voivat saada PoC-rahoitusta maksimissaan 5 000 euroa. Rahan voi käyttää esimerkiksi prototyypin tekemiseen.

”Opiskelija voi saada idean vaikkapa uudesta sovelluspohjaisesta palvelusta, jollaista ei ole vielä markkinoilla. PoC-rahoituksen avulla hän pystyy kehittämään sovelluksen prototyypin ja kokeilemaan, onko idea todellisuudessa toimiva. Tällöin hän voi käyttää PoC-rahoituksesta saadut rahat esimerkiksi ulkopuolisen asiantuntijan hyödyntämiseen tai ostopalveluihin. Prototyypin lisäksi rahoitusta voidaan hyödyntää idean testaamiseen sekä levitykseen rahoituksen sallimissa puitteissa. Voi olla, että sovelluksen huomataan herättävän kiinnostusta ja tällöin idea saattaa taipua rahanarvoiseksi keksinnöksi sekä sitä kautta myös yritykseksi”, kertoo Innovaatiokeskuksen projektiasiantuntija Ville Saarenpää.

PoC-rahoitusta ei saa suoraan vapaasti käytettäväksi, vaan Oulun yliopiston Innovaatiokeskus hyväksyy ostot ja maksaa toiminnasta tulevat laskut. Innovaatiokeskukseen kannattaa muutenkin olla yhteydessä ennen hakemuksen jättämistä.

”Jos PoC-rahoituksen haku kiinnostaa, täytyy ensin olla yhteydessä Innovaatiokeskukseen. Tällöin keskustelemme yhdessä ideasta ja sen eteenpäin viemiseksi on tarjolla maksutonta valmennusta ja sparrailua.”

Sparrailulla tarkoitetaan keksintöön liittyvää ohjausta ja ideoiden vaihtoa. Sitä kannattaa hyödyntää varsinkin silloin, kun idea on jo syntynyt mutta on epäselvää, miten sitä lähdetään toteuttamaan.

Ville Saarenpää seisoo Innovaatiokeskuksen edustalla. Taustalla näkyy innovaatiokeskuksen rollup ja Linnanmaan kampusta.

Innovaatiokeskuksessa Villen tehtävänä on auttaa eteenpäin niitä opiskelijoita, joita tällaisen mahdollisuuden käyttäminen houkuttaa. Hän kuitenkin muistuttaa vielä eräästä PoC-rahoituksen liittyvästä seikasta:

”Rahoituksen tarkoituksena on mahdollistaa idean ensimmäinen koeponnistus. Rahoitusta ei siis voi hakea jo olemassa olevalle firmalle vaan tavoitteena on kaupallistaa uusi liikeidea esimerkiksi uuden yrityksen kautta. Erityisesti tutkijoiden on hyvä muistaa, että kyseessä ei myöskään ole tutkimusavustus.”

Rahoituksen hakukuulutus avataan vuosittain tammikuun aikana ja sitä voi hakea niin kauan kuin rahoitusta riittää. Saadun rahoituksen tulee kuitenkin olla käytettynä marraskuun loppuun mennessä. Jos sinulla on siis liikeidea mielessäsi ja haluat sille PoC-rahoitusta, ota rohkeasti yhteyttä Ville Saarenpäähän.

Lue lisää PoC-rahoituksen hakemisesta

Viimeksi päivitetty: 20.6.2023