Opiskelijat ideoivat työntekoa ja työhyvinvointia tukevia tuotteita Nokian uudelle kampukselle
Ideointi aloitettiin syyskuussa tuotekehityksen monialaisella opintojaksolla. Opintojakson aikana ideoita työstettiin ja karsittiin, ja joulukuussa opiskelijat esittelivät Nokialle neljä tuotekonseptia.
”Opiskelijat ideoivat ja rakensivat ideoistaan uusien tuotteiden konsepteja. Aiheina oli esimerkiksi, kuinka Metaversea voitaisiin hyödyntää haastavissa suunnitteluprojekteissa, uusien osaajien rekrytoinnissa tai millainen voisi olla avokonttorin älykäs tilanjakaja, älysermi”, kertoi Oulun yliopiston työelämäprofessori Kari-Pekka Heikkinen, joka sparrasi kilpailuun osallistuvia opiskelijoita yhdessä yliopistonlehtori Niina Impiön kanssa.
Heikkisen ja Impiön mukaan eri alojen opiskelijat ideoivat ennakkoluulottomasti yhdessä uusia ratkaisuja. Etenkin monialainen ongelmanratkaisu tuotti ennennäkemättömiä ratkaisuja. Kevään 2024 aikana ideoista toteutetaan tuotteita konkretisoivat prototyypit, joiden pohjalta tehdään päätökset jatkoprojektien rahoittamisesta.
“Olen todella vaikuttunut opiskelijoiden luomisvoimasta ja uusien tuotekonseptien kypsyydestä. Maltan tuskin odottaa kevättä, jolloin tuotekonseptien kanssa edetään kohti konkreettisia tuotteita prototyyppien avulla”, kertoi Nokia Oulun innovaatiopäällikkö Tapio Koivukangas opiskelijoiden tuote-esitysten jälkeen.
Nyt toteutettu kilpailu toimi pilottina Oulun yliopistoon kehitettävään maisterikoulutusohjelmaan, joka keskittyy monialaiseen innovaatio- ja tuotekehitykseen. Seuraava monialainen opintojaksopilotti, jossa opiskelijat pääsevät kehittämään uusia rohkeita innovaatioita, toteutetaan ensi syksynä yhteistyössä suomalaisten pk-yritysten kanssa.
Nokia Innovation Challengen järjestivät Oulun yliopiston oppiminen ja oppimisprosessit -tutkimusyksikkö ja tuotantotalouden tutkimusyksikkö yhteistyössä Nokia Oulun kanssa.
Katso myös: