Opiskelijat yhdistivät voimansa resilienssin ja kestävän kehityksen puolesta UNIC:n kesäkoulussa

Syyskuu 2024 käynnistyi Oulun yliopistossa järjestetyllä kansainvälisellä Resilience and Sustainable Development -kesäkoululla. Kesäkoulun järjestivät yhdessä Ruhr University Bochum (Saksa), Lodzin yliopisto (Puola) ja Oulun yliopisto. 17 innostuneen opiskelijan ryhmä kolmesta yliopistosta kokoontui vastaamaan yhteen aikamme kiireellisimmistä haasteista: Kuinka voimme auttaa yksilöitä tekemään kestävämpiä päätöksiä?
UNIC Summer School 2024 participants posing in front of OULU letters in Ainolanpuisto, Oulu.

Opiskelijat uppoutuivat viikon ajan kestävän kehityksen maailmaan vieraillessaan kestävän kehityksen hankkeiden parissa työskentelevissä yrityksissä ja organisaatioissa. Opiskelijat näkivät muun muassa Merikosken kalatien, vierailivat nykyaikaisissa ja innovatiivisissa jätehuoltoyhtiöissä Haurussa ja Kiertokaaressa sekä Iin Micropoliksella, joka tunnetaan kestävien innovaatioiden keskuksena. Lisäksi BusinessOulu osallistui keskusteluun alueen roolista kestävän kehityksen edistäjänä.

Intensiivisen kesäkouluviikon aikana opiskelijat kehittivät konkreettisia ratkaisuja todellisiin ongelmiin keskittyen siihen, miten yksilöitä voidaan kannustaa tekemään kestäviä valintoja jokapäiväisessä elämässään. Viikko huipentui perjantaina julistesessioon, jossa opiskelijat pääsivät esittelemään ratkaisujaan Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun henkilökunnalle. Yleisö äänesti suosikkiryhmäänsä, ja voittajat valittiin yleisöäänten sekä kurssin järjestäjistä koostuvan tuomariston pisteiden perusteella.

Järjestäjät Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Kesäkoulun alullepanija, apulaisprofessori Jaakko Simonen ja kurssikoordinaattori, väitöskirjatutkija Joona Lohtander olivat molemmat iloisesti yllättyneitä siitä, mitä opiskelijat saivat aikaan näin lyhyessä ajassa. Kesäkoulu oli myös oppimiskokemus kaikille osapuolille.

Mahdollisuuksia laajempaan yhteistyöhön

”Oli hienoa seurata, kuinka innostuneesti ja tarmokkaasti opiskelijat käsittelivät kurssin aihetta eli resilienssiä ja kestävää kehitystä. Tämän vuoden kesäkoulu oli jatkoa viime vuonna alkaneelle yhteistyöllemme Ruhr-University Bochumin johtamisen ja taloustieteen tiedekunnan kanssa. Kesäkouluviikko ja koko kurssi tarjosivat meille arvokasta kokemusta yhteistyöstä UNIC-kumppaneiden kanssa”, Simonen tiivistää kokemuksen.

Kesäkoulu vahvisti yhteistyötä mukana olleiden yliopistojen kanssa ja toi esiin laajempien yliopistoprojektien ja UNIC-kehyksen mahdollisuudet. Profi7-profilointiteeman FRONT (Frontiers and Arctic and Global Resilience) johtaja, professori Jarkko Saarinen on erittäin iloinen onnistuneesta yhteistyöstä:

”Kestävän kehityksen resilienssi on yksi FRONT-projektin ydinteemoista, ja on hienoa nähdä, miten tämä kesäkoulu voi edistää Oulun Resilience Academyn toimintaa.”

"On hienoa nähdä, kuinka UNIC eurooppalaisena yliopistoyhteistyönä voi todella edistää ekosysteemin kumppaneiden välistä aitoa vuorovaikutusta, jossa opiskelijat ja tutkijat ovat mukana", lisää Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun koulutusdekaani, professori Satu Nätti.

Tämän vuoden kesäkoulu osoitti eurooppalaisten yliopistojen välisen yhteistyön vahvuuden ja opiskelijoiden ja tutkijoiden yhdistämisen arvon. Kesäkoulun menestys korostaa mahdollisuuksia laajentaa näitä toimia koko UNIC-verkostoon tulevaisuudessa.

Viimeksi päivitetty: 25.9.2024