Opiskelijoiden edustajat valittu yliopistokollegioon – Anton Kostiainen OYY:n hallituksen puheenjohtajaksi

Oulun yliopiston ylioppilaskunnan (OYY) edustajisto valitsi kokouksessaan 29.11.2023 opiskelijoiden edustajat yliopistokollegioon kaudeksi 2024–2025. Yliopistokollegio muun muassa vahvistaa yliopiston tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sekä päättää hallituksen jäsenmäärästä ja toimikauden pituudesta.

Yliopistokollegioon valittiin seuraavat opiskelijat:

Suvi-Anna Salminen, varajäsen Santtu Mäenpää
Lotta Ellonen, varajäsen Marko Venäläinen
Anni Vakkuri, varajäsen Aku Forsman
Saana Wahlroos, varajäsen Miikka Lukkaroinen
Chenhao Song, varajäsen Ly Ngyuen
Aapomikko Matti, varajäsen Md. Moinul Islam
Iikka Kokkoniemi, varajäsen Riikka Haataja
Leea Putula, varajäsen Maria Ollila

Oulun yliopiston yliopistokollegio on 24-jäseninen elin, jossa ovat edustettuna yliopistoyhteisön eri ryhmät. Jäsenistä 8 edustaa professoreita, 8 muita opettajia, tutkijoita sekä muuta henkilökuntaa ja 8 opiskelijoita. Yliopistokollegion opiskelijajäsenten toimikausi on kaksi vuotta ja muiden jäsenten neljä vuotta.

OYY:n edustajisto valitsi Anton Kostiaisen ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. 26-vuotias Kostiainen on kuudennen vuoden konetekniikan opiskelija. Vuonna 2023 hän toimi OYY:n hallituksen jäsenenä vastuualueenaan järjestöt. Järjestöyhteistyön lisäksi Kostiainen oli merkittävässä roolissa avajaistapahtuma Hurmoksen päivätapahtuman järjestämisessä. Aikaisemmin Kostiainen on toiminut useita vuosia sekä Konekillassa että Oulun Teekkariyhdistyksessä.

Hallinnon opiskelijaedustajat, eli hallopedit, ovat opiskelijoiden äänen esiintuojia päätöksenteossa. Oulun yliopistossa hallopedejä on toista sataa, ja he vaikuttavat kaikkialla yliopiston hallinnossa hallituksesta tutkinto-ohjelmatoimikuntiin saakka. Hallopedeiksi voivat hakea Oulun yliopiston opiskelijat.

Lotta Leinonen ja Teemu Virtanen edustavat opiskelijoita yliopiston hallituksessa 2024–2025

Tietoa opiskelijoiden osallistumisesta päätöksentekoon ja OYY:n edustajiston päätösmuistiot

Oulun yliopistokollegio

Viimeksi päivitetty: 4.12.2023