Osaamisen tunnustaminen Pepissä

Osaamisen tunnustaminen eli hyväksilukemisen hakemukset tehdään nyt Pepissä.

Hyväksiluvun tyyppejä on kolme: korvaaminen, sisällyttäminen ja vapautus. Jokainen prosessi sisältää roolit, joissa osaamisen tunnustamisen hakemuksia käsitellään.

Korvaamisen prosessi:

1. Opiskelija hakee korvaavuutta, jos aiemmin suoritettu opinto tai muu osaaminen vastaa HOPSissa olevan opinnon osaamistavoitteita.
  2. Opintojakson vastuuhenkilö puoltaa.
  3. Tutkinto-ohjelman vastuuhenkilö päättää TAI jos KVK:n opinto, KVK:n koulutuspalvelupäällikkö päättää.
  4. Opintoasiainsihteeri tallentaa päätöksen Peppiin.

Sisällyttämisen prosessi:

1. Opiskelija hakee sisällyttämistä, jos osaaminen on ennakollinen hyväksiluku, vaihto-opintojen hyväksiluku, valmiin aikaisemman tutkinnon hyväksiluku tai iso opintokokonaisuus (josta on annettu arvosana ja joka on lukittu tai siitä on todistus).
  2. Opiskelijan oman tutkinto-ohjelman vastuuhenkilö päättää.
  3. Opintoasiainsihteeri tallentaa päätöksen Peppiin.

Vapautuksen prosessi:

1. Opiskelija hakee vapautusta kieliopinnoista.
  2. Opintojakson vastuuhenkilö puoltaa.
  3. Kieli- ja viestintäkoulutuksen koulutuspalvelupäällikkö päättää.
  4. Opintoasiainsihteeri tallentaa päätöksen Peppiin.

Osaamisen tunnustamisen linjaukset ovat uudistuneet 1.8.2021: https://www.oulu.fi/fi/opiskelijalle/opintojen-suorittaminen/osaamisen-tunnustaminen.

Osaamisen tunnustamisen ohjeet opiskelijoille löydät Opiskelijan Peppi Wikistä.

Teknisissä ongelmatilanteissa ole yhteydessä peppi@oulu.fi.

Viimeksi päivitetty: 4.4.2022