Ötökkäakatemia kasvattaa ymmärrystä tieteestä – järjesti tutkijoille tiedeviestintäkilpailun

Mari Annala maastotöissä
SYKEn tutkija Mari Annala maastotöissä. Kuva: Mikko Tolkkinen

Ötökkäakatemia järjesti syksyllä 2022 kirjoituskilpailun, jonka aiheena oli suomalainen ötökkätutkimus. Oululaisen Mari Annalan (Suomen ympäristökeskus) voittajakirjoitus julkaistiin Kalevassa, Pohjoisen Poluissa ja Ötökkäakatemian sivuilla.

Ötökkäakatemia on Weisell-säätiön rahoittama tiedeviestintähanke, jossa on mukana tutkijoita Oulun, Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän ja Turun yliopistoista. Ötökkäkatemian tarkoitus on yleistajuistaa suomalaista ötökkätutkimusta ja kasvattaa ymmärrystä tieteestä. Heikki Helanterä, joka työskentelee Oulun yliopistossa, on hankkeen vastuullinen johtaja, ja myös perustajajäsenet Arja Kaitala ja Olli Loukola työskentelevät Oulun yliopiston ekologian ja genetiikan tutkimusyksikössä.

Ötökkäakatemian sivuilta löytyy mielenkiintoista tietoa ötököistä ja yleistajuisia kuvauksia tutkimuksen tekemisistä ja tuloksista: www.otokkaakatemia.fi.

Viimeksi päivitetty: 14.10.2022