OULU-kirjainten paikasta äänestys – kaksi metriä korkeat kirjaimet on valettu Oulun yliopistossa kehitetystä ekobetonista eli geopolymeeristä

OULU-kirjaimet on valettu Oulun yliopistossa tutkitusta ja kehitetystä geopolymeeristä, tuttavallisemmin ekobetonista. Geopolymeerejä käytetään nykyään betonin lisäksi jo moniin muihinkin tarkoituksiin aina vesien puhdistuksesta akkujen valmistamiseen.

Ekobetoni on erinomainen esimerkki oululaisesta osaamisesta – sen valmistamisessa hyödynnetään teollisuuden ylijäämämateriaaleja, jotka päätyvät näin kaatopaikan sijaan hyötykäyttöön.

Tavallisen betonin sideaineena käytetään sementtiä, jonka valmistus on suurin yksittäinen ihmisen aiheuttama hiilidioksidipäästöjen lähde. Ekobetonin valmistukseen sementtiä ei tarvita lainkaan.

Oulun yliopistossa on tutkittu ja kehitetty geopolymeerejä yli kymmenen vuotta. Parin ihmisen tiimi on kasvanut vuosien varrella 35 hengen tutkimusryhmäksi, jossa on tutkijoita yli kymmenestä maasta. Tutkimus on täällä kirkasta kansainvälistä kärkeä, ja ryhmää johtava professori Mirja Illikainen on viime vuosien viitatuin geopolymeerialan tutkija koko maailmassa.

Oulussa otettiin pioneereina tämä kiertotaloustutkimus haltuun jo ennen kuin siitä tuli buumi, ja oikeaan aikaan oikeassa paikassa oleminen kannatti. Kun aihe nousi trendiksi, tutkimusryhmällä oli jo hyvin etumatkaa muihin. Ryhmästä on noussut myös spin-off yritys Keko Geopolymeerit Oy, joka toteuttaa OULU-kirjainten valmistuksen.

“Olemme olleet alusta asti innostuneita ja halunneet muuttaa maailmaa. Geopolymeerejä käytetään nykyään betonin lisäksi jo moniin muihinkin tarkoituksiin aina vesien puhdistuksesta akkujen valmistamiseen. Sitä on käytetty myös esimerkiksi Qstock-festareilla telttapainoina”, Illikainen kertoo.

Tutkijoiden haaveena on ollut jo pitkään toteuttaa ekobetonista jonkinlainen teos tai monumentti Ouluun. Nyt tämä toive vihdoin toteutuu!

Kaupunkilaiset pääsevät äänestämään siitä, mihin ekobetoniset OULU-kirjaimet pitäisi sijoittaa. Äänestys on avoinna 14.–28.2.2023, ja kirjaimet sijoitetaan eniten ääniä saaneeseen paikkaan tulevana kesänä.

Viimeksi päivitetty: 13.2.2023