Oululaiset nuoret valokuvasivat kotikaupunkiaan – näyttely avautui Ainolan puistossa

Ainolan puiston kasvihuoneessa ja kuvapolulla on esillä oululaisten nuorten valokuvista ja tarinoista koostuva näyttely. Näyttelyn kokosivat Oulun yliopiston Mobile Futures -tutkimushanke ja Pohjois-Pohjanmaan museon ParasRakas museo -hanke nuorille järjestetyn valokuvauskilpailun sadosta.

Kilpailussa oululaiset nuoret kertoivat tarinoita Oulusta kuvien avulla. ”Kilpailun aihe kumpusi tutkimus- ja museotyössä syntyneistä havainnoista, kuinka nuorten kokemus jää usein vähälle huomiolle. Monesti nuorten oleskelu julkisissa tiloissa nähdään turhana ja sitä paheksutaan enemmän kuin muiden oleskelua. Nuorten tarinoiden ja kuvien kautta kaupunkitilat ja kaupunkiluonto saavat merkityksiä yhdessäolon, hyvinvoinnin, kaupunkiestetiikan ja oleskelun näkökulmista”, tutkijatohtori Iida Kauhanen Oulun yliopistosta kertoo.

Toimintapainotteinen tutkimushanke Mobile Futures ja ParasRakas museo -hanke halusivat tuoda paremmin näkyville nuorten näkemyksiä ja kokemuksia heille merkityksellisistä paikoista.

Kilpailuun sai osallistua yhdellä kuvalla tai kuvasarjalla. Kilpailuun tuli useita todella hienoja valokuvia, jotka kertoivat osuvasti nuorten arkipäivän elämästä Oulussa. Voittajia valitessaan raati painotti kuvien kertomaa tarinaa, ei niinkään kuvaustekniikkaa. Kuvat olivat kuitenkin myös taitavasti sommiteltuja.

Nuorten kulmilla: Kuvissa Oulu -valokuvanäyttely on avoinna 23.8.–20.9.2024.

Valokuvauskilpailun voittajat:

1. sija:

Veeti Taimisto: Erittäin taidokkaasti kuvattuja kohteita mielenkiintoisista, puhuttelevista aiheista. Valon, symmetrian ja rytmin käyttö kuvissa on luovaa. Rosoisuus ja kerroksellisuus kuvissa kuvaavat hienosti kaupungin jatkuvaa muutosta.

Jaettu 2. sija:

Elisa Bolszak: Mielenkiintoisia, itselle tärkeistä aiheista ja paikoista otettuja kuvia, joissa on hieno sommittelu.

Mohammad Al-Masni: Monipuolinen kaupunkikuvaus, jossa on käytetty perspektiiviä oivaltavasti. Oulua yllättävästäkin näkökulmasta kuvaava sarja.

Sanni Saraniva: Taidokkaasti sommiteltu kuva, jota avataan koskettavalla, omakohtaisella tarinalla. Kuvan tarina oli yksi kilpailun parhaista.

Sofia Uusi-Kauppila: Hieno, oivaltavasta kuvakulmasta otettu kuva, josta välittyy rauhoittava tunnelma. Kuva ja siihen liittyvä tarina kertovat kaupunkiluonnon moninaisista merkityksistä.

Näyttelyyn osallistuu myös Petra Tuominen taidokkailla Oulun historiaa käsittelevillä kuvilla.

Palkintoraatiin kuuluivat Mobile Futures -hankkeen tutkijat Joa Hiitola, Seija Jalagin, Iida Kauhanen ja Elina Turjanmaa Oulun yliopistosta, ParasRakas museo -hankkeen projektipäällikkö Karoliina Autere ja Oulun ammattikorkeakoulun audiovisuaalisen ja visuaalisen suunnittelun lehtori Aleksi Kauhanen.

Nuorten kulmilla: Kuvissa Oulu -valokuvanäyttely on esillä Ainolan puiston kasvihuoneessa 23.8.–20.9.2024 ma–pe klo 7–15 ja Oulun päivien aikaan la–su 7.–8.9.2024 klo 11–15. Kuvapolku kulkee Pikisaaresta Ainolan puistoon.

Viimeksi päivitetty: 19.8.2024