Oulun seudun luontoon johdattava Eläinten jäljillä -näyttely avautui Tiedekeskus Tietomaassa

Hyppäätkö yhtä korkealle kuin lohi tai osaatko saalistaa kuin sammakko? Tiedekeskus Tietomaan ja Oulun yliopiston yhteisessä toiminnallisessa Eläinten jäljillä -näyttelyssä on lupa heittäytyä eläimen rooliin ja kokea ainutlaatuisia elämyksiä.
Näyttelyn suonäkymä, jossa rahkamatto, pitkospuut ja esittelykohteet
Eläinten jäljillä -näyttelyn näkymä suoluonnosta, jossa rahkamatto, pitkospuut ja näyttelykohteet.

Tietomaan toiseen kerrokseen rakennettu näyttely johdattaa kävijää paikalliseen luontoon näyttelypolun kulkiessa kaupunkiluonnosta meren rannikolle ja suosta metsään. Vuodenaikojen vaihtuessa lähiluonnon salaisuudet ja sen kiehtovat lajit tulevat tutuiksi.

Näyttelyn lähtökohtina ovat olleet moniaistillisuus ja elämyksellisyys. Keskeistä on tekemällä ja kokeilemalla oppiminen sekä vuorovaikutteisuus. Toiminnallisessa näyttelyssä vierailija pääsee kokemaan elämyksiä kaikilla aisteillaan.

​”Näyttelyssä päästään kokemaan elämyksiä myös eläimen roolissa, mikä on lähestymistapana aika poikkeuksellinen”, kertoo näyttelyn projektipäällikkö Anna Taskinen.

”Lähtökohtaisesti luonnontieteellisten kokoelmien ja tiedekeskuksille tyypillisen toiminnallisuuden yhdistäminen samaan näyttelyyn tässä mittakaavassa on uutta. Kävijä pääsee hyödyntämään näyttelyssä monenlaisia taitoja ja aisteja toiminnallisissa kohteissa ja samaan aikaan ihastelemaan museon kokoelmista luontomme eläimiä pienemmistä suurimpiin”, Taskinen jatkaa.

Näyttelyssä esillä olevat eläimet ovat peräisin Oulun yliopiston eläinmuseon kokoelmista. Kaikille tuttujen eläinten lisäksi esillä on myös paljon eläimiä, joita pääsee harvemmin kohtaamaan luonnossa, saati lähietäisyydellä.

Näyttelyä varten ei ole lopetettu yhtään eläintä, vaan ne ovat löytyneet luonnosta muilla tavoin kuolleina. Osa näyttelyyn tuoduista eläimistä oli valmiina museon kokoelmissa, osan museon konservaattori on täyttänyt näyttelyä varten.

Näyttelyyn kuuluu noin 20 toiminnallista kohdetta ja runsaasti tietoa luonnosta eri tavoin esiteltynä. Näyttelykohteet on sijoitettu ympäristöihin, jotka taustoillaan ja materiaaleillaan kuvaavat kaupungin puistoa, merta, suota ja metsää. Näyttelylle on myös nimetty maskotti, Pohjois-Pohjanmaan maakuntaeläin kärppä. Vikke-kärppä kertoo myös eri näyttelykohteissa luonnosta.

Jatkoa tiedekeskuksen ja yliopiston yhteistyölle

Näyttelyhankkeen myötä Luupin ja Oulun yliopiston välinen yhteistyö on tiivistynyt entisestään. Vuosien ajan yhteistyötä on tehty monenlaisten luentojen, oppimistyöpajojen ja leirien muodossa. Eläinten jäljillä on ensimmäinen laajamittainen näyttely-yhteistyö. Museo- ja tiedekeskus Luupin johtaja Jonna Tamminen on tyytyväinen hyvin sujuneeseen projektiin:

”Näyttelyn myötä yliopiston laaja osaaminen pääsee loistavasti esiin, ja tätä yhteistyötä haluamme lisätä myös tulevissa näyttelyissämme. Yliopistolla on tutkittua ja uusinta tietoa ja meillä kyky tehdä siitä yleisöä kiinnostavia toiminnallisia kohteita eli yhdessä olemme enemmän.”

Myös yliopistossa ollaan tyytyväisiä hyvin sujuneeseen yhteystyöhön. Erityisesti yleisön mahdollisuus nähdä jälleen eläinmuseon kokoelmia on merkityksellistä.

”Tiedekeskus Tietomaan ja Oulun yliopiston välinen näyttely-yhteistyö on ollut vireillä vuodesta 2010. On hienoa, että se nyt viimein konkretisoituu, ja kävijät pääsevät tutustumaan uuteen toiminnalliseen näyttelyyn saavutettavissa tiloissa. Näyttely on täydentävä jatkumo yliopiston ympäristökasvatustyölle. Eläinmuseon toiminta Linnanmaalla jatkuu, kun sen kokoelmat ovat tutkijoiden ja opiskelijoiden käytössä ja niitä kartutetaan edelleen”, kertoo yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja, professori Jouni Aspi.

Näyttelyn Tieteen lumoa -osiossa kävijä pääsee tutustumaan muun muassa Oulun yliopiston biologiseen tutkimukseen ja tieteen tekemiseen sekä tarkastelemaan eläinten luurankoja ja kisailemaan lajivisassa.

”Hienoa, että voimme tieteellisen eläinmuseotoiminnan lisäksi olla mukana jatkamassa Oulun pitkää eläinnäyttelyperinnettä, joka juontaa juurensa aina vuoteen 1783. Uskon, että nyt Tietomaahan avautuvassa Eläinten jäljillä -näyttelyssä eläinkokoelmamme esillepano jälleen kerran uusiutuu yleisön odotuksia vastaavaksi. Toivottavasti kaikki ja erityisesti lapset ja nuoret tulevat tutustumaan näyttelyn kautta omaan lähiluontoon, kokemaan elämyksiä ja oppimaan uutta”, sanoo Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki.

Näyttelyn tuotantoa ovat rahoittaneet Oulun kaupunki, Oulun yliopisto sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Projektin yhteistyökumppanina toimii Metsähallitus.

Viimeksi päivitetty: 17.4.2024