Oulun yliopisto liittyi Suomen puolustusalan yhteisöön

Oulun yliopisto on liittynyt Digital Defence -ekosysteemiin (DDE) vahvistaen Suomen asemaa puolustus- ja turvallisuusinnovaatioiden edelläkävijänä. Tähän yhteistyöhön liittyy aiemmin uutisoitu Ouluun perustettava Naton 6G-testikeskus, jossa keskitytään tulevaisuuden langattomiin viestintäteknologioihin.

Testikeskus tarjoaa edistyneitä tutkimustiloja, palveluita ja testausprosesseja nopeuttaakseen 6G-verkkojen ja niihin liittyvien kaksikäyttösovellusten kehitystä. Se toimii maailmanlaajuisena keskuksena, jonka avulla kumppanit, mukaan lukien Naton DIANA-ohjelman jäsenet ja puolustusteollisuus, voivat testata tulevia 6G-konsepteja, -tuotteita ja -ratkaisuja.

"Meillä on syvää asiantuntemusta sotilaallisen viestinnän tutkimuksesta 1980-luvun lopulta lähtien. Siviili- ja puolustusteknologian lisääntyvä tarve korostaa 6G-testikeskuksemme merkitystä”, sanoo professori Matti Latva-aho, 6G-lippulaivaohjelman johtaja.

Yliopiston tutkijoiden vuosikymmenten uraauurtava työ mobiili- ja langattomien innovaatioiden parissa tekee siitä ihanteellisen koordinaattorin uudelle testikeskukselle ja siten yhteistyökumppanin DDE-yhteisön yrityksille. Naton testikeskuksena tilat ovat käytettävissä heidän hyväksymilleen yrityksille ja on luontevaa, että suomalaiset yritykset pääsevät tekemään testejään täällä. Testikeskuksen asiakkaita tulee toki paljon myös muista Naton maista.

"6G-testikeskuksemme tarjoaa kumppaneille pääsyn maailmanluokan radiotaajuuksien mittauslaitteisiin ja kattavat testauspalvelut 6G-teknologian suunnitteluun. 6G pyrkii yhdistämään perinteisesti erilliset toiminnot, kuten viestinnän ja tutkan, yhdeksi monitoimiratkaisuksi käyttämällä suuria antenniryhmiä ja tekoälyä. Testikeskuksemme on ympäristö, jossa voi turvallisesti ja luotettavasti testata vaihtamisominaisuuksia kaksikäyttöisissä puolustus- ja siviilisovelluksissa," kertoo tutkimusjohtaja Hannu Nikurautio.

“Olemme aina innoissamme, kun uusi jäsen liittyy osaksi ekosysteemiä. Oulun yliopisto vahvistaa ekosysteemin jo olemassa olevaa Naton DIANA verkostoa VTT:n ohella. Oulun yliopiston DIANA 6G-testikeskus tarjoaa yrityksille ainutlaatuiset testausmahdollisuudet tietoliikennetekniikan kaksoiskäyttö- ja puolustussovellusten kehittämiseen,” iloitsee DDE:n ekosysteemijohtaja Jarmo Puputti.

"Pitkäaikainen asemamme mobiiliteknologian tutkimus- ja kehitystyössä tekee meistä ihanteellisen innovaatiokumppanin puolustusyhteisön jäsenille, koska 6G tehostaa teknologian kaksikäyttömahdollisuuksia kuluttaja- ja puolustusaloilla, toteaa dekaani Jukka Riekki Oulun yliopiston tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta.

Viimeksi päivitetty: 30.5.2024