Oulun yliopisto tuomitsee väkivallanteot - jokaisen ihmisarvoa kunnioitettava

Oulun yliopisto tuomitsee Kauppakeskus Valkeassa 13. ja 18.6.2024 tapahtuneet väkivallanteot ja muistuttaa, että jokaisen ihmisarvoa on kunnioitettava taustoista ja lähtökohdista riippumatta. Rasismilla ei ole sijaa yliopistossa eikä Oulun kaupungissa. Myös kaupungin johto on tuominnut teot.
Suuri määrä ihmisiä kokoontuneena rasisminvastaiseen mielenilmaukseen Oulun Rotuaarille. Taustalla puhuu kaupunginjohtaja.
Oulussa järjestettiin rasisminvastainen mielenosoitus 19.6. Mielenilmaukseen osallistui poliisin arvion mukaan 500–600 ihmistä.

Yliopisto, Oulun kaupungin johto ja viranomaiset korostavat, että kyseessä ovat Oulussa poikkeukselliset teot.

”Kaupunki on yhä turvallinen ja kaupungilla voi liikkua vapaasti. Myös valvontaa ja poliisien läsnäoloa on lisätty,” Oulun kaupunginjohtaja Ari Alatossava muistutti medialle pitämässä tiedotustilaisuudessa 19.6.2024

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Teemu Vauhkonen sekä oikeuspsykologi Pia Puolakka mainitsevat Ylen uutisessa, ettei pelkoon ole syytä, ja Oulun puukotusten kaltaiset teot ovat harvinaisia.

Tilaisuuksia tulossa

Yliopisto järjestää yliopistoyhteisölle tukitilaisuuden Linnanmaan Tellus Stagella keskiviikkona 26.6. klo 12 alkaen. Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen.

Myös Oulun kaupunki on tiedottanut, että oululaisille vieraskielisille ja eri uskontojen edustajille tullaan järjestämään tilaisuuksia, joissa ajankohtaisista turvallisuusasioista ja yhteisön huolista voidaan keskustella ja saadaan myös muualta muuttaneiden ääni esille. Keskiviikkona 26.6. klo 15–17 Oulun kaupunki järjestää tilaisuuden A discussion for Oulu’s foreign-language speaking citizens about current safety issues. Mahdollisista muista tilaisuuksista lisätietoa julkaistaan Oulun kaupungin sivuilla.

Apua tarjolla

Voit tarvittaessa kääntyä myös Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön YTHS:n puoleen. Myös Pohteen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat käytettävissäsi.

Opiskelijoilla ja henkilökunnalla on käytössään useita erilaisia hyvinvointia tukevia palveluita:

YTHS (opiskelijat) +358 46 710 1073

Oulun seurakunnat tarjoavat keskusteluapua

Oulun kriisikeskus +358 44 3690 500

Mieli ry:n kriisipuhelin +358 9 2525 011

Julkisen terveydenhuollon sosiaali- ja kriisipäivystys Oulun alueella, +358 44 703 6235.

Lisätietoa kriisiavun tarjoajista Oulussa Pohteen verkkopalvelussa

Yliopiston henkilöstön käytössä ovat Mehiläisen työterveyspalvelut ja Auntie mielen hyvinvointipalvelu, joista löytyy lisätietoa henkilöstön Patio-intranetista. Yhteisötapahtumista yliopistolla lisätietoa antaa Taina Cooke: taina.cooke@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 25.6.2024