Oulun yliopiston eettiset periaatteet julkaistu

Oulun yliopiston uudet eettiset periaatteet ovat nyt valmiit ja julkaistu. Oulun yliopiston hallitus hyväksyi kokouksessaan 28.5.2024 yliopiston eettisten periaatteiden kokonaisuuden (Code of Conduct). Eettiset periaatteet on laadittu koko yhteisön antamien kommenttien pohjalta eri yksiköiden, tiedekuntien sekä opiskelijoiden edustajien kanssa, ja ne ohjaavat toimintaamme oikeudenmukaisuuden, avoimuuden ja vastuullisuuden periaatteiden mukaisesti.
kaksi naista kurkottelee puuhun

Mistä löydän eettiset periaatteet?

Eettiset periaatteet on koottu yliopiston julkisille verkkosivuille kaikille nähtäväksi. Koottuna myös eettisiin periaatteisiin liittyviä muita ohjeistuksia ja sääntöjä.

Miksi eettiset periaatteet ovat tärkeitä?

Eettiset periaatteet auttavat meitä luomaan turvallisen, kunnioittavan ja reilun työ- ja opiskeluympäristön, jossa jokainen voi tuntea olonsa arvostetuksi ja kuulluksi. Ne tarjoavat selkeät ohjeet toimintaan ja päätöksentekoon, tukevat yliopiston arvoja ja edistävät yhteisön hyvinvointia. Nämä eettiset periaatteet on yhteisön yhdessä luomat periaatteet meille kaikille.

Miten voit osallistua käytäntöön viemiseen?

Eettiset periaatteet siirtyvät käytäntöön meidän arjen toiminnan ja välittämisen myötä. Kaikki yliopiston jäsenet ovat tervetulleita osallistumaan keskusteluihin ja tapahtumiin. Tutustu eettisiin periaatteisiin ja keskustele yksikössäsi ja kollegasi kanssa eettisistä periaatteista ja niiden toteutumisen tilasta yksikössäsi.

Yhteinen matka kohti eettisempää yliopistoa

Eettisten periaatteiden toimeenpano on yhteinen matka, ja jokaisen panos on tärkeä. Yhdessä voimme rakentaa entistä vahvempaa ja yhtenäisempää yliopistoyhteisöä meille kaikille. Olethan aktiivinen ja osallistu keskusteluun ja koulutuksiin, jotta voimme varmistaa, että periaatteet palvelevat meitä kaikkia parhaalla mahdollisella tavalla.

Kiitämme kaikkia osallistumisesta Eettisten periaatteiden laadintaan ja sitoutumisestanne Oulun yliopiston eettisiin periaatteisiin.

Viimeksi päivitetty: 28.8.2024