Oulun yliopiston julkaisutoiminnan laatu parani uusimman CWTS-rankingin mukaan

Oulun yliopisto sijoittuu sijalle 465 hollantilaisen Leidenin yliopiston tämänvuotisessa CWTS-rankingissa julkaisujen määrän perusteella. Julkaisutoiminnan laatua tarkastelevilla mittareilla Oulun yliopiston sijoitus parani selvästi.

CWTS-ranking listaa maailman parhaat yliopistot niiden julkaisujen ositetun lukumäärän perusteella. Ositettu lukumäärä tarkoittaa, että julkaisut, joissa on mukana tekijöitä/tutkijoita useammista yliopistoista, lasketaan mukaan pienemmällä painoarvolla kuin ne julkaisut, jotka ovat yliopiston yksinään tuottamia.

Julkaisujen ositetun lukumäärän lisäksi rankingissa voidaan käyttää mittaria, joka mittaa omalla alallaan eniten siteerattuun 10 prosenttiin joukkoon kuuluvien julkaisujen osuutta. CWTS-ranking käyttää vertailuaineistonaan julkaisutietoja, jotka ovat peräisin Web of Science -tietokannasta.

Julkaisujen ositetulla lukumäärällä mitattuna Oulun yliopiston sijoitus oli viime vuonna 526, joten nousi jonkin verran.

Julkaisutoiminnan laatua tarkastelevilla mittareilla Oulun yliopiston tulokset paranivat viime vuoteen verrattuna. Niiden julkaisujen osuus, jotka kuuluvat alallaan 10 % eniten viitatun joukkoon, kasvoi sekä yliopistossa kokonaisuutena että neljällä päätieteenalalla viidestä.

Leiden arvioi julkaisut viidellä päätieteenalalla. Oulun yliopisto sijoittui julkaisutoiminnan laatua tarkastelevilla mittareilla parhaiten matematiikan, tietotekniikan ja tietojenkäsittelytieteen alalla (Mathematics and Computer Science).

Yliopistojen julkaisuihin perustuvassa arvioinnissa oli tänä vuonna mukana yli 1300 yliopistoa ympäri maailmaa. Arvioitujen yliopistojen määrä kasvoi lähes sadalla yliopistolle viime vuoteen nähden.

Päivitys 5.5.2023: Aiemmin uutisessa kerrottiin virheellisesti, että Oulun yliopiston sijoitus oli 542. Oikeasti se oli 465.

Viimeksi päivitetty: 5.5.2023