Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti isännöi SuomiAreenan keskustelua mikroyrittäjyydestä

Oulun yliopisto on esillä Porissa järjestettävässä ja MTV:n streamina esitettävässä SuomiAreenassa 14.7.2022. MTV-lavalla keskustellaan mikroyrittäjyydestä teemalla ”Mikroyritykset SuomiAreenassa: mikrot ovat makroa. Ylen uutisankkurin ja tuottajan, Petteri Löppösen luotsaamana aiheesta ovat keskustelemassa enkelisijoittaja Ali Omar, yrittäjyysstrategiatyötä vetävä TEM:in neuvotteleva virkamies Jaana Lappi, Estonian Enterprisen entinen johtaja ja NewCon business-neuvonantaja Valdar Liive, nuorena veljiensä kanssa maalausyritys Sorcolorin perustanut Tuomas Soronen sekä Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja, professori Matti Muhos.
SuomiAreenan ja Oulun yliopiston logot

Keskustelun lähtökohtana on mikroyritysten merkittävä rooli taloutemme kasvun kannalta: yhdeksän kymmenestä EU:n alueen yrityksestä on alle 10 työntekijän mikroyrityksiä. Keskustelussa tuodaan esiin mahdollisia ratkaisuja siihen, kuinka yrityskenttämme enemmistö voisi kehittää vientiään ja kasvaa. Mitä ovat ne aineelliset ja aineettomat resurssit, joita kasvuun ja vientiin tarvitaan? Mikä motivoisi perustamaan lisää yrityksiä - jo nuorena? Onko niin, että yritysten kasvutavoitteet joko toteutuvat tai kaatuvat yrittäjien oman osaamisen, kunnianhimon ja ponnistelujen seurauksena?

Tällä hetkellä Suomi laahaa pahasti naapurimaiden jäljessä yritysten perustamisaktiivisuudessa, viennissä ja kasvussa. Samalla suuri joukko kannattavia yrityksiä ei löydä jatkajaa. Muissa Pohjoismaissa perustamisaktiivisuus on noin kaksinkertainen ja Virossa yli nelinkertainen. Vienti suhteessa yritysten kokonaisvientiin ja väkilukuun on muihin pieniin kehittyneisiin talouksiin, kuten Viroon ja muihin Pohjoismaihin, verraten viimeisten joukossa. Kestävän kasvun näkökulmasta tämä on hälyttävä tieto. Mikroyritysten suora vienti lisäisi dynaamisuutta yrityskenttään ja on kestävän kasvun edellytys.​​

Keskustelussa tuodaan esille esimerkkejä yritysten perustamisaktiivisuutta lisäävistä tekijöistä, prosesseista ja parhaista käytännöistä. Millaisia tukiverkkoja yrittäjille on / pitäisi olla?​

MTV3-kanava lähettää päivittäin SuomiAreena-ohjelmaa. Koko ohjelmisto on katsottavissa maksutta MTV Katsomossa (mtv.fi ja mtv-sovellus) ja tv-kanavalla näytetään ohjelmiston parhaat palat.

SuomiAreena, Porin MTV-lava sekä MTV Katsomo, torstaina 14.7.2022 klo 16.00-16.45.

Ohjelmaa päivitetty 15.6.2022.

Viimeksi päivitetty: 1.7.2022