Oulun yliopiston lääketieteen tutkinto-ohjelmaan 16 aloituspaikan lisäys – valitut saavat tiedon 4.7. mennessä

Oulun, Helsingin, Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistot ja opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ovat sopineet aloituspaikkojen lisäämisestä pysyvästi lääketieteen koulutukseen, ja OKM on myöntänyt aloituspaikkojen lisäykseen lisämäärärahaa. Oulun yliopiston lääketieteen tutkinto-ohjelmaan tulee 16 aloituspaikan lisäys jo vuodelle 2024.

Lisäyksen jälkeen korkeakoulujen kevään 2024 toisen yhteishaun aloituspaikkojen kokonaismäärä Oulun yliopiston lääketieteen tutkinto-ohjelmaan on 172. Uusista opiskelijoista 87 valitaan todistusvalinnassa ja 85 valintakoevalinnassa.

Kaikki korkeakoulujen yhteishaun valinnan tulokset julkaistaan viimeistään 4.7., johon mennessä myös lisäpaikoilta valitut opiskelijat saavat tiedon valinnasta. Muutos ei vaadi hakijoilta toimenpiteitä.

Oulun, Helsingin, Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistoihin tulee yhteensä yli 70 uutta lisäaloituspaikkaa. Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala toteaa OKM:n 20.6. julkaisemassa tiedotteessa, että Suomessa on arvioiden mukaan jopa tuhansien lääkärien krooninen vaje.

”Lääkärien riittävyys on kriittinen tekijä hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden saatavuuden kannalta. Vaje ei korjaudu ilman merkittäviä toimenpiteitä. Tällä yli 70 paikan lisäyksellä mahdollistamme myös yhä useammalle nuorelle opinnot unelmiensa alalla”, Multala sanoo.

Hakijoille lisätietoja antaa Oulun yliopiston hakijapalvelut: hakijapalvelut@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 26.6.2024