Oulun yliopiston rooli akkukemian tutkimuksessa vahvistuu

Tutkijoiden ja teollisuuden yhteistyön tuloksena on syntynyt vaikuttavia tutkimustuloksia, jotka vauhdittivat litiumioniakkumetallien ja -materiaalien louhintaan, jalostukseen ja kierrätykseen liittyvää teknologista kehitystä.
Ulla Lassi
"Tutkimusyhteistyö yritysten kanssa laajenee kansallisesti ja kansainvälisesti", toteaa professori Ulla Lassi.

Suomen akkumetalliekosysteemi edistää eurooppalaisen akkuarvoketjun kasvua kiertotalouden periaatteiden mukaisesti ja vahvistaa Suomen asemaa litiumioniakkujen toimitusketjussa.

Esimerkiksi elokuussa päättyneessä Business Finlandin rahoittamassa BATCircle2.0 (Finland-based Circular Ecosystem of Battery Metals) -hankkeessa Oulun yliopiston alkuperäiset tavoitteet toteutuivat yli odotusten. Akkukemikaalien valmistukseen ja sekundääristen materiaalivirtojen hyödyntämiseen liittyen tuotettiin 35 tieteellistä julkaisua, pidettiin kymmenen kansainvälistä puheenvuoroa alan tapahtumissa sekä tehtiin keksintöilmoituksia ja patentteja.

”Opinnäytetöitä valmistui reilut kymmenen, joten hankkeella oli merkittävä rooli uusien osaajien kouluttamisessa erityisesti Kokkolan alueella. Hienointa on nähdä, että uudet osaajat ovat myös jääneet alueelle töihin”, toteaa projektipäällikkö, yliopistotutkija Pekka Tynjälä.

”Meillä Oulun yliopistossa on tehty aihepiiriin, erityisesti akkukemikaalien valmistukseen liittyvää tutkimusta reilun 15 vuoden ajan, ja BATCircle2.0-hankkeessa tutkimusyhteistyö jatkui tiiviisti näiden yritysten kanssa”, toteaa professori Ulla Lassi, Oulun yliopiston tutkimusprojektin vastuullinen johtaja. ”BATCircle2.0 vahvisti myös tutkimusyhteistyötämme yritysten kanssa kansallisesti ja kansainvälisesti, ja onnistuimme myös saamaan kolme uutta akkukemian Horizon Europe -hanketta jatkamaan ja laajentamaan työtämme.”.

Vuonna 2021 alkanut BATCircle2.0-tutkimuskokonaisuus oli lähes 20 miljoonan euron suuruinen, josta Business Finlandin rahoitusosuus oli 10,8 miljoonaa. Oulun yliopistosta hankkeen toteutukseen osallistui kaksi tutkimusyksikköä, Kestävä kemia ja Oulu Mining School.

Kestävän kemian tutkimus Oulun yliopistossa

Kaivannaisalan tutkimus - Oulu Mining School