Oulun yliopiston sijoitus QS-yliopistovertailussa nousi huomattavasti

QS-yliopistovertailussa laitettiin paremmuusjärjestykseen tänä vuonna noin 1500 mailman parhaaksi arvioitua yliopistoa.

Oulun yliopisto nousi tämänvuotisessa vertailussa sijalle 313. Vuonna 2022 sijoitus oli 392, joten Oulun yliopiston sijoitus parani huomattavasti. Oulun yliopisto sijoittuu nyt 21 % parhaimmistoon arvioiduista yliopistoista (2022: 27,6 %).

QS-yliopistovertailu painottaa yliopiston mainetta, julkaisuviittausten määrää, opettajien ja opiskelijoiden määrän suhdetta sekä kansainvälisen henkilökunnan ja kansainvälisten opiskelijoiden osuutta. Vertailun mainetutkimukset perustuvat tutkijoille ja työnantajille tehtäviin kyselyihin, ja niiden painoarvo on vertailussa suuri.

Tänä vuonna QS-yliopistovertailuun tuotiin myös uusia indikaattoreita, joissa Oulun yliopisto menestyi erityisen hyvin. Uudet indikaattorit mittaavat yliopiston kestävyyttä, tutkimuksen kansainvälistä verkostoituneisuutta sekä alumnien työllistymistä.

Viimeksi päivitetty: 28.6.2023