Oulun yliopiston tutkijoita mukana kesän yhteiskunnallisissa keskustelufoorumeissa

Oulun yliopiston tutkijoita osallistuu kesäkuussa yhteiskunnallisiin keskusteluihin Porin SuomiAreenassa ja Naantalissa.
SuomiAreenan lavalla henkilöitä istumassa taustalla iso sininen ja punainen näyttö
SuomiAreenan lavalla paneelikeskustelu meneillään kesällä 2022.

Suomalaisia vaikuttajia yhteiskunnan eri osa-alueilta yhteen kokoava Naantali 24h on yhteiskunnan uudistamisen foorumi, ja se järjestetään 13.–14.6. Naantalissa. Oulun yliopistosta keskustelijaksi on kutsuttu professori Seppo Vainio.

Viidettä kertaa järjestettävässä tapahtumassa on keskustelemassa monipuolinen joukko vaikuttajia taloudesta politiikkaan ja teknologiasta kulttuuriin. Foorumissa keskustellaan tänä vuonna siitä, miten elämme erilaisten murrosten keskellä ja millaisen maailman haluamme ja tarvitsemme seuraavaksi. Murroksen keskellä ovat muun muassa teknologinen kehitys, ilmastonmuutos sekä teollisuus- ja turvallisuuspolitiikka.

Yhteiskunnallinen festivaali SuomiAreena järjestetään Porissa 27.–30.6. Suomen vetytalouden tulevaisuudesta keskustellaan Vetyareenalla. Vetytalous mullistaa maailmaa ja Suomessa se tarkoittaa mm. uusia työpaikkoja, vientituloja, vihreää kasvua ja kestävää hyvinvointia. Professori Timo Fabritius on mukana tiistaina 27.6. paneellikeskustelussa Osaatko puhua vetyä - vetytalouden osaamistarpeet.

Paneelikeskustelun voi katsoa suorana klo 15.15–16 MTV Katsomossa tai myöhemmin tallenteena (mtv.fi ja MTV Katsomo -sovellus).

Keskiviikkona 28.6. Luonto takaisin kaupunkiin -paneelikeskustelussa on mukana professori ja Kaupunkisuunnittelu pandemioiden ennaltaehkäisyn välineenä -hankkeen (RECIPE) johtaja Helka-Liisa Hentilä.

Paneelikeskustelussa pureudutaan tutkittuun tietoon siitä, miten maankäytön suunnittelulla ja viherryttämisellä voidaan luoda terveyttä ja hyvinvointia edistäviä kaupunkiympäristöjä tuleville sukupolville ja näin tukea myös yhteiskunnan taloudellista kantokykyä.

Paneelikeskustelun voi katsoa suorana 28.6. klo 16–16.45 tai tallenteena MTV Katsomossa.

SuomiAreenan Miksi yritykset eivät kasva? -paneelikeskustelussa on mukana Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja, professori Matti Muhos. Keskustelussa pohditaan taustoja sille, miksi suomalaisten pk-yritysten kasvuhakuisuus on ollut viime vuosina laskusuunnassa. Tutkittu tulos on myös, että naiset perustavat yrityksiä selvästi vähemmän kuin miehet. Kansantalouden ja hyvinvoinnin näkökulmasta yritysten kasvu olisi toivottavaa, sillä kasvavat yritykset investoivat, työllistävät ja luovat uusia innovaatioita. Mutta miksi kaikki eivät tavoittele kasvua?

Paneelikeskustelua voi seurata suorana perjantaina 30.6.2023 klo 13–13.45 tai tallenteena MTV:n Katsomo-palvelun kautta.

Kerttu Saalasti Instituutin kehityspäällikkö ja mikroyrittäjyyden valtakunnallisen tutkimuksen ja koulutuksen tehtävän ohjelmajohtaja Martti Saarela on mukana Patentti- ja rekisterihallituksen keskustelussa Digi ja yrittäjän arki – Hyvästit paperien pyörittelylle. Keskustelua voi seurata perjantaina 30.6. klo 13–13.45 suorana tai tallenteena MTV:n Katsomo-palvelun kautta.

Viimeksi päivitetty: 26.6.2023