Oulun yliopiston uudeksi rehtoriksi on valittu Arto Maaninen

Arto Maaninen toimii tällä hetkellä Oulun yliopiston yhteistyösuhteiden vararehtorina. Hän aloittaa yliopiston rehtorina vuoden 2025 alussa.
Vice Rector Arto Maaninen

Oulun yliopiston rehtori 2025 alkavalle viisivuotiskaudelle on valittu. Päätöksen valinnasta teki torstaina 26.9.2024 Oulun yliopiston hallitus.

Hallituksen puheenjohtajan Mikko Ayubin mukaan valinnassa oli loppusuoralla mukana kolme erinomaista hakijaa. Hallitus äänesti valinnasta, ja Maaninen tuli valituksi vaalissa ensimmäisellä kierroksella saatuaan yli puolet äänistä.

”Arto Maanisella on vahvat näytöt menestyksekkäästä toiminnasta johtajana ja vararehtorina, ja hänen kokemuksensa yhdistettynä toimintaympäristön tuntemiseen antavat hyvät lähtökohdat rehtorin tehtävässä onnistumiseen. Maaninen on aiemmissa rooleissaan osoittanut kykyä rakentaa yhteistyösuhteita ympäröivään yhteiskuntaan sekä kansainvälisiä verkostoja”, Mikko Ayub sanoo.

Arto Maaninen on toiminut Oulun yliopiston yhteistyösuhteiden vararehtorina joulukuusta 2017 alkaen. Tätä ennen hän toimi Teknologian tutkimuskeskus VTT:ssä tutkimusjohtamisen tehtävissä sekä tutkimusprofessorina. Maaninen on vuodesta 2004 lähtien ollut Oulun yliopiston epäorgaanisen kemian dosentti.

”Olen valtavan iloinen luottamuksesta ja innostunut tarttumaan rehtorin tehtävään. Tulen tekemään parhaani kasvattajayliopistoni tulevaisuuden menestyksen eteen yhdessä yliopistolaisten kanssa”, Arto Maaninen sanoo.

Oulun yliopiston hallitus avasi rehtorin tehtävän haettavaksi kesäkuun alussa. Määräaikaan 26.7.2024 mennessä tehtävää haki 20 henkilöä. Valintaprosessissa olivat loppuvaiheessa mukana Arto Maanisen lisäksi Oulun yliopiston professori ja entinen koulutusvararehtori Helka-Liisa Hentilä sekä Turun yliopiston yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta vastaava vararehtori Mika Hannula.

”Olemme hallituksessa tyytyväisiä, että tehtävä herätti mielenkiintoa. Se on osoitus siitä, että Oulun yliopisto kuuluu maamme yliopistojen kärkijoukkoon. Yliopistolaiset voivat luottavaisin mielin jatkaa hyvää työtään kapulan siirtyessä uudelle rehtorille”, Mikko Ayub sanoo.

Rehtori johtaa yliopiston toimintaa ja vastaa yliopiston tehtävien tuloksellisesta ja taloudellisesta hoitamisesta. Arto Maanisesta tulee vuonna 1958 perustetun Oulun yliopiston yhdeksäs rehtori.

Väistyvä rehtori, mekaanisen prosessitekniikan professori Jouko Niinimäki on toiminut Oulun yliopiston rehtorina kaksi kautta vuodesta 2015.

Viimeksi päivitetty: 26.9.2024