Pelaa Yksinäinen susi -lautapeliä koulullasi syksyllä 2024 – lisää tietoisuutta suurpedoista ja tutkii nuorten mielipiteitä

Jännittävä seikkailu tiedepohjaisessa lautapelissä viestii luonnonvaraisten eläinten ja luonnon monimuotoisuuden merkityksestä. Peli on osa tutkimusta, jonka tavoitteena on arvioida pelin tehokkuutta luontokasvatuksessa ja kartoittaa 5.-9. luokkalaisten oppilaiden mielipiteitä suurpedoista kyselylomakkeilla ennen ja jälkeen pelin.
A colourful boardgame

Oulun yliopiston tutkijoiden kehittämä ”Yksinäinen susi” tieteeseen perustuva lautapeli sai jännittävän ensiesityksensä toukokuussa 2024 Ylikiimingin koulussa (Kaleva: Oppilaat saivat ulvoa luvan kanssa!). Nyt kutsumme kouluja ympäri Suomea mukaan hankkeeseen ja pelaamaan peliä syyslukukauden 2024 aikana.

Tarjolla on loistava tilaisuus osallistua tutkimukseen ja pelata uutta lautapeliä. Osallistumisesta kiinnostuneet opettajat ja koulut voivat ottaa tutkijoihin yhteyttä sähköpostitse hankkeen verkkosivustolla tai mediakanavissamme (Facebook, Instagram). Saat meiltä yksityiskohtaiset tiedot ja ohjeet pelin aloitukseen. Peli lähetetään kouluille lainaan ja palautetaan pelijakson jälkeen tutkijoille.

”Yksinäinen susi” -lautapeli

Pelin päähenkilö on nuori susi, joka kulkee suomalaisessa maisemassa ja kohtaa elämän oppitunteja. Harmaa susi (Canis lupus) on valittu päähenkilöksi, koska se on tärkeä luonnon monimuotoisuudelle ja ekosysteemin terveelle toiminnalle. Suurpetoina susiin suhtaudutaan kuitenkin eri puolilla maailmaa eri tavoin. Peli on luotu tutkitun tiedon avulla kuvaamaan ihmisen ja suden monimutkaista suhdetta ja haasteita, joita sudet kohtaavat luonnossa.

”Yksinäinen susi” -lautapelin ovat kehittäneet väitöskirjatutkijat Ekaterina Karabanina ja Dominika Bujnakova Oulun yliopistosta, ja sen on kuvittanut lastenkirjojen kuvituksesta tunnettu taiteilija Anna Pankratova.

Verkkosivut

Students around a table
Yksinäinen susi -lautapeliä pelattiin toukokuussa 2024 Ylikiimingin koulussa. Kuva Dominika Bujnakova
Viimeksi päivitetty: 19.6.2024