"Pieni hetki omasta päivästä saattoi olla toisen päivän tärkein hetki." Vertaismentorina toimit kaverina kanssaopiskelijalle ja kehität vuorovaikutustaitojasi - hae mukaan 30.9. mennessä!

Vertaismentorina toimit kaverina kanssaopiskelijalle, joka on esimerkiksi palaamassa takaisin opintoihin tauon jälkeen, kokee yksinäisyyttä tai kaipaa tukea opiskeluarjessaan. Pääset tekemään merkityksellistä vapaaehtoistyötä ja saat arvokasta mentorointi- ja ohjauskokemusta. Lisäksi saat opintopisteitä osallistumisesta. Tutustu mentoreiden kokemuksiin ja ilmoittaudu mukaan lukuvuodelle 2024-25!

Oulun yliopisto toteuttaa vertaismentoroinnin ohjelmaa, jossa opiskelijat voivat toimia vertaismentorina kanssaopiskelijalle ja tarjota vertaistukea arjen opintoihin. Toiminnan tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia sekä opintoihin ja opiskeluyhteisöön kiinnittymistä. Osallistumalla toimintaan pääset vaikuttamaan myönteisesti opiskeluyhteisöösi.

Vertaismentorointi pilotoitiin Oulun yliopistolla lukuvuonna 2023-24.

Näin mentorit kertovat kokemuksistaan

“Sain toiminnasta itsevarmuutta siitä, että osaan olla toiselle tukena ja kuunnella.”

“Mentorointi kehitti kommunikaatiotaitoja ja erilaisuuden ymmärtämistä.”

“Vertaismentorointi oli aivan mahtava kokemus ja kokonaisuus. Mentoreiden kanssa ryhmäydyimme erittäin hyvin ja se toi iloa kaikille. Aktoreiden kanssa yhteistyö sujui luonnollisesti ja kivasti, ja sillä oli oikeasti merkitystä! Suosittelen toimintaa kaikille!

Lue lisää pilottiin osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia vertaismentoroinnin verkkosivuilta

Mentoriksi ryhtyessäsi saat
  • laadukkaan koulutuksen rooliisi,
  • eri tehtäviin soveltuvaa mentorointi- ja ohjauskokemusta, jota voit hyödyntää työelämässä,
  • kehität vuorovaikutustaitojasi samalla, kun teet arvokasta työtä kanssaopiskelijasi tukemiseksi,
  • opit lisää hyvinvoinnista ja voit hyödyntää tätä tietoa myös omassa arjessasi,
  • kolme opintopistettä Vertaismentorointi-kurssin kautta.

Koulutusten ja vertaismentorointitapaamisten lisäksi opintojakson suoritukseen sisältyy väli- ja lopputapaamiseen osallistuminen, materiaaliin tutustuminen sekä mentorointitapaamisten raportointi. Kurssin päätyttyä saat osallistumisestasi työtodistuksen.

Koulutukset järjestetään syksyn 2024 aikana ja mentorointi kestää kevätlukukauden ajan, jolloin tapaamisia mentoripareille kertyy noin 5-10. Tapaamisten ajankohdat ja sisällöt sopii jokainen pari itse. Mentoroinnin tueksi saat ryhmämuotoista työnohjausta, jonka lisäksi tukenasi toimii koko mentoroinnin ajan yliopiston Ohjauspalveluiden tiimin edustajat.

Miten haen mukaan?

Voit hakea vertaismentoriksi 30.9.2024 saakka Webropol-lomakkeella.

Hakuajan päätyttyä olemme sinuun yhteydessä lyhyen haastattelun sopimiseksi. Pääset ilmoittautumaan opintojaksolle vasta, kun sinut on valittu mentoriksi. Jos tulet valituksi vertaismentoriksi, on tärkeää, että pystyt osallistumaan kaikkiin kampuksella toteutettaviin koulutuspäiviin.

Syksyn koulutusten ja kevään kick-off tilaisuuden ajankohdat:

• 7.11. klo 14–17
  • 21.11. klo 14–17
  • 4.12. klo 14–17
  • 9.1. klo 14–16

Koulutukset järjestetään lähitapaamisina Linnanmaan kampuksella.

Huomaathan, että varsinainen kanssaopiskelijan mentorointi toteutuu kevään 2025 aikana.

Haluatko tietää lisää?

Jos sinulla on kysymyksiä vertaismentoroinnista, olethan yhteydessä ohjauspalveluiden suunnittelijaan Katja Holtinkoski-Perttulaan, katja.holtinkoski-perttula@oulu.fi

Vertaismentorointi pohjautuu opiskelijoiden mielenterveyttä edistävän Nyyti ry:n kehittämään Takaisin opintoihin -mentorointimalliin. Toimintaa toteutetaan Oulun yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa kumppanuudessa Nyytin kanssa. Lisätietoa Takaisin opintoihin -mentoroinnista löydät osoitteesta Nyyti.fi."

Viimeksi päivitetty: 20.9.2024