Planmecalta 100 000 euron lahjoitus Oulun yliopistolle

Lääketieteelliseen tutkimukseen, koulutukseen ja kehitykseen panostava terveysteknologiayritys Planmeca osallistuu Oulun yliopiston varainhankintakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella. Oulun yliopiston ja Planmecan yhteistyö liittyy etenkin lääketieteelliseen kuvantamiseen, anturiteknologioihin sekä älykkäisiin ratkaisuihin potilasdiagnostiikassa ja data-analytiikassa.

”Yrityksemme on vahvasti sitoutunut kotimaiseen tuotekehitykseen sekä pitkäaikaiseen ja läheiseen yhteistyöhön yliopistojen ja terveysalan ammattilaisten kanssa. Ilman tieteellistä tutkimusta ei synny innovaatioita, ja haluamme lahjoituksellamme auttaa edistämään laadukasta tutkimusta ja tuotekehitystä. Oulun yliopisto on ollut meille läheinen kehitys- ja tutkimusyhteistyökumppani aivan yrityksemme alkutaipaleilta lähtien”, kertoo Planmeca Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Heikki Kyöstilä.

Planmeca on edelläkävijä terveysteknologian alalla, erityisesti hammashoidon ja vastaanottojen digitaalisten kokonaisratkaisujen kehittämisessä. Planmeca on alan suurin yksityisomistuksessa oleva hammasteknologiayritys ja Planmeca Groupin emoyhtiö. Yritysryhmä työllistää 4500 henkilöä ympäri maailman, ja sen yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli 1,2 miljardia euroa.

Oulun yliopisto on omalla osaamisellaan mukana hyvinvointiteknologian tutkimuksessa ja innovaatiotoiminnassa sekä tulevaisuuden ratkaisujen edistämisessä.

”Arvostamme Planmecan lahjoitusta ja sitoutumista pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Haluamme tutkimustulostemme ja osaamisemme olevan aktiivisessa käytössä. Yhteistyö meille keskeisten toimialojen yritysten kanssa on merkittävässä roolissa kehitettäessä tulevaisuuden ratkaisuja”, toteaa Oulun yliopiston yhteistyösuhteista vastaava vararehtori Arto Maaninen.

Nyt tehty lahjoitus kohdentuu lääketieteen alalle. Valtio tukee vastinrahoituksella yksityisten säätiöiden, yritysten ja henkilöiden yliopistoille tekemiä lahjoituksia, eli lahjoitus saa valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Vastinrahoituskausi päättyi 30.6.2022.

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023