POHJAT-paneelikeskustelu: Kuinka kaupallistat asiantuntijuutesi? Puhujien esittely

Oulun yliopisto ja Oamk järjestävät POHJAT-yrittäjyysviikon paneelikeskustelun "Kuinka kaupallistat asiantuntijuutesi?" Linnanmaan kampuksen Tellus Backstagella keskiviikkona 4.9.2024 klo 12.00 - 13.15. Keskustelussa kokeneet yrittäjät ja yrittäjyyden asiantuntijat kertovat, mitä yrittäjyys vaatii ja mitä se voi yrittäjälle mahdollistaa. Paneeli tuo oivalluksia siitä, kuinka opiskelija, tutkija ja asiantuntija voi erottua omalla ainutlaatuisella osaamisellaan ja persoonallaan ja kaupallistaa osaamisensa. Keskustelijat antavat vinkkejä myös siitä, kuinka yrittäjä löytää asiakkaat.  POHJAT-yrittäjyysviikko pidetään 2.-6.9.2024 eri puolilla Oulua.

Paneelissa ovat keskustelemassa kehittämispäällikkö, yliopettaja Sami Niemelä Oamkista, liiketoiminnan kehittäjä ja tekoälyn ja markkinoinnin kouluttaja, yrittäjä Veera Mahlakaarto, geologi, tutkija ja yrittäjä Marko Holma Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutista ja Muon Solutions Oy:stä sekä Talenomin vastaava asiantuntuja Krista Riekki. Paneelikeskustelun ja sen jälkeen pidettävän yleisökeskustelun juontaa Simo Kekäläinen ja se on nähtävissä streamattuna ja myöhemmin myös tallenteena Oulun yliopiston YouTube-kanavalla. Tutustu puhujiin tästä:

Veera Mahlakaarto

Veera Mahlakaarto on valmistunut Oulun ammattikorkeakoulusta (Oamk) tradenomiksi, suuntautuen yrittäjyyteen Terwa-Akatemiassa. Veera on toiminut myös hallituksen jäsenenä opiskelijayrittäjyysjärjestö OuluESä, jossa on kehitetty korkeakoulutettuje yrittäjyysosaamista.

Mahlakaarto kertoo saaneensa Terwa-akatemiasta konkreettisia oppeja yrittäjyyteen ja rohkeutta oman asiantuntijuuden kaupallistamiseen.

“Tärkeintä osaamisen kaupallistamisessa on markkinatarpeiden ymmärtäminen ja verkostoituminen. Yrittäjäksi ryhtymisessä parasta on vapaus toteuttaa omia ideoita ja mahdollisuus vaikuttaa omaan taloudelliseen menestykseen”, Mahlakaarto sanoo.

Sami Niemelä

Sami Niemelä (VTT, taloustiede) on opettanut yrittäjyyttä korkeakouluissa yli 20 vuotta erilaisille kohderyhmille. Nykyään hän toimii Oulun ammattikorkeakoulussa sidosryhmäyhteistyöstä ja kv-toiminnasta vastaavana kehittämispäällikkönä. Hän ollut eri rooleissa kehittämässä uutta liiketoimintaa ja uusia yrityksiä mm. ammattikorkeakoulujen innovaatio- ja yrittäjyystoiminnan alueilla. Hän oli mm. perustamassa Oamkin ja Oulun yliopiston yrittäjyysyhteisöä, Business Kitcheniä, joka oli keskeisessä roolissa synnyttämässä Ouluun uutta yrittäjyyskulttuuria.

Niemelän mielestä tärkein asia, kun korkeakoulutettu lähtee miettimään oman osaamisen kaupallistamista, on se, että ei mieti liian pitkään. Maailma on täynnä loistavia ideoita, joita kukaan ei ole toteuttanut.

Niemelä ei näe yrittäjyyttä erillisenä saarekkeena, jonakin johon pitää erityisesti ryhtyä. “Merkityksellistä ja palkitsevaa työtä voi tehdä monella tavalla ja yrittäjänä toimiminen on yksi niistä tavoista. Koskaan aiemmin ei Oulussa ole niin paljon erinomaista tukea korkeakoululähtöiselle yrittäjyydelle kuin mitä nyt on”, Niemelä sanoo.

Marko Holma

Geologi, FM Marko Holma toimii sekä projektitutkijana Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa että toimitusjohtajana Muon Solutions Oy:ssä. Valmistautuessaan yrityksen perustamiseen hän kävi Pro Managerin Takomo – Liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaksi yrittäjävalmennuksen. Hänellä on taustallaan myös keskijohdon koulutus.

Markon mielestä yrittäjäksi aikovan kannattaa harrastaa itsetutkiskelua ja miettiä ensin omaa motivaatiota. “Yrittäjänä kannat vastuusi menestyksestäsi ja tämä voi olla haastavaa ja opittavaa riittää – kaikesta kuitenkin selviää, kunhan motivaatio on kunnossa. On hyödyksi olla asioista kiinnostunut monipuolisesti eli pelkästään omasta erikoisosaamisesta kiinnostuminen ei vielä riitä. Pitää jaksaa kiinnostua monesta asiasta ja tarvittaessa pitää olla valmis tekemään paljon työntunteja, jotta se oma visio lähtee jalostumaan ja toivottavasti toteutumaan”, hän sanoo.

Holman mielestä yrittäjäksi kannattaa ryhtyä, jos pitää monipuolisesta työstä ja uusien asioiden jatkuvasta oppimisesta. Yrittäjänä nämä asiat saavuttaa takuuvarmimmin. Myös osaaminen täytyy olla erinomaisella tasolla.

“Kun on motivaatiota ja halukkuus tehdä oman vision eteen tarvittaessa myös pitkää päivää, yrittäjäksi ryhtymistä ei tarvitse pelätä. Oman vision eteen tehty onnistunut työ on erittäin palkitsevaa”, Holma sanoo.

Krista Riekki

Talenomin palveluliiketoiminnan kehitysjohtaja Krista Riekki on koulutukseltaan taloushallinnon tradenomi OAMK:sta sekä suorittanut KLT-tutkinnon ja Talenomin Leader-koulutusohjelman (johtamiskoulutusohjelma).

Riekki on toiminut yli viisi vuotta Kasvu Openin kasvupolkujen sparraajana ja tuomaristossa, joissa tavoitteena on auttaa yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Hän on lisäksi toiminut lukuisissa yrityksissä ja ketjuissa valmentaen yrittäjyydestä, taloushallinnosta ja talouden johtamisesta. Lisäksi Talenomilla tehdään paljon webinaareja, videoita ja koulutussisältöjä yrittäjille ja yrittäjäksi suunnitteleville.

Riekki korostaa yrityksen perustamisessa ovat selkeää liikeidea, tuotteistusta, erottuvuutta kilpailijoista sekä liikeidean testausta kohderyhmälle ennen varsinaista toiminnan aloittamista.

“Tämän jälkeen oman osaamisen myynti on huomattavasti helpompaa. Yrittäjyys mahdollistaa tiimin rakentamisen, oman osaamisen kaupallistamisen ja käytäntöön viennin, vapauden johtaa ja rakentaa yritystoiminnasta omannäköisen sekä mahdollisuuden yrittäjyyden toteuttamiseen omien arvojen mukaisesti”, Riekki sanoo.

Lue lisää POHJAT-tapahtumasta 2.-6.9.2024 täältä.
Lue yrittäjyysviikon Oulun yliopiston ja OAMK:in tapahtumista täältä.

Viimeksi päivitetty: 18.6.2024