Professori Ilya Usoskin valittu IAU:n johtajistoon ensimmäisenä Suomen edustajana

Avaruusfysiikan professori Ilya Usoskin Oulun yliopistosta on ensimmäisenä Suomen edustajana valittu perinteikkään kansainvälisen tähtitieteen järjestön International Astronomical Union (IAU) yhdeksi varajohtajaksi. Valinta tehtiin IAU:n 31. yleiskokouksessa 27.8.2021. Johtajiston kausi on kolmivuotinen (2021–2024).

“Toivon, että valintani edistää tähtitieteen ja avaruusfysiikan aloja Suomessa ja kansainvälisesti ja lisää koululaisten, nuorison ja nuorten tutkijoiden kiinnostusta aloja kohtaan”, sanoo Usoskin, joka vastaa IAU:n johtajistossa tähtitieteen harrastajien ja ammattilaisten välisten suhteiden kehittämisestä.

IAU on suurin alan ammattilaisten kansainvälinen järjestö, joka on perustettu vuonna 1919. Se on määritellyt tehtävikseen turvata ja edistää tähtitieteen alan tutkimusta, koulutusta, kehittämistä ja viestintää kansainvälisen yhteistyön avulla. Järjestöllä on yli 12 000 jäsentä 90 eri maasta.

Usoskin toimii professorina sekä Oulun yliopiston avaruusfysiikan ja tähtitieteen tutkimusyksikössä että Sodankylän geofysiikan observatoriossa. Hänen tutkimusalojaan ovat avaruusfysiikka, Auringon toiminta ja kosmiset säteet. Vuosina 2014–2019 hän toimi Suomen Akatemian huippuyksikön ReSoLVE varajohtajana Auringon tutkimuksen alalla Oulun yliopistossa.

IAU:n johtaja, professori Debra Elmegreen (Vassar College, New York) toivottaa professori Ilya Usoskinin tervetulleeksi järjestön johtajistoon: “Ensimmäisenä suomalaisena tutkijana ja ensimmäisenä Auringon tutkijana pitkään aikaan professori Usoskin tuo varmasti tärkeitä näkökulmia IAU:n toimintaan ja johtoon. IAU haluaa olla monipuolinen ja kattava järjestö tavoitteidensa, tähtitieteellisen tiedon ja kouluttamisen, lisäämisessä ja jakamisessa.”

“Kautta aikojen Usoskinin tehtävä on IAU:ssa korkein tähtitieteilijänä Suomesta. Onnittelen lämpimästi sekä häntä että Oulun yliopistoa”, sanoo Suomen kansallisen tähtitieteen komitean puheenjohtaja, professori Karri Muinonen Helsingin yliopistosta. “Odotamme tämän edistävän tähtitiedettä ja avaruusfysiikkaa Suomessa ja kansainvälisesti Oulun yliopiston uuden roolin kautta.”

Viimeksi päivitetty: 10.9.2021