Puhu suomea -sovellus suomen kielen oppimisen tukena

Suomen kielen oppimisen tukemiseen on julkaistu uusi mobiilisovellus. Oulun yliopiston suomen kielen oppiaineen, Kieli- ja viestintäopintojen keskus Linguan ja Oulun kaupungin monikulttuurikeskus Villa Victorin yhteistyössä kehittelemän sovelluksen avulla suomenoppija voi harjoitella kehittyvää kielitaitoaan aidoissa kommunikointitilanteissa yliopistolla ja Oulun kaupungin keskusta-alueen asiointipaikoissa.

Sovelluksen teknisestä toteutuksesta ovat vastanneet Oulun yliopiston tietotekniikan opiskelijat ja sovellusten toteuttamiseen erikoistunut Punos Mobile. Ilmaisen Puhu suomea -sovelluksen voi ladata Play-kaupasta.

Puhu suomea -sovelluksesta voi nähdä listan asiointipaikoista, jotka ovat mukana toiminnassa. Paikkoja ovat mm. yliopiston pääkirjasto ja eri ravintolat. Asiointipaikat näkyvät myös kartalla. Sovelluksen toiminnan lähtökohtana on aluillaan olevan kielitaidon käyttäminen todellisissa asiointitilanteissa. Sovellusta käytettäessä kielenoppija käyttää asioidessaan suomea joko itsenäisesti tai sovelluksesta löytyvien valmiiden fraasien avulla. Fraasit voi halutessaan myös kuunnella. Asiointitilanteen lopuksi oppija voi lukea paikassa esillä olevan QR-koodin ja näin kuitata asiointinsa puhelimen muistiin.

Tietyillä kielikursseilla asiointipaikoissa vierailu voi olla osa kurssisuoritusta. Sekä kielenoppijat että eri organisaatiot, jotka tarjoavat suomen kielen koulutusta, voivat ottaa sovelluksen vapaasti käyttöönsä. Tällä hetkellä sovellus on saatavilla vain Play-kaupassa.

Lisätietoja sovelluksesta:

Anne Koskela anne.koskela@oulu.fi