Rakennusalan osaajapulan ratkaisuksi kiertotalouden osaajaklusteri - ROTI 2023 -raportti julkaistiin

Rakennetun omaisuuden korjausvelka on moninkertaistunut vuosituhannen alusta. Raportin mukaan osaajapulan taklaamiseksi on otettava käyttöön kaikki mahdolliset keinot, myös englannin kieli.

Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan dekaani Mirja Illikainen kuuluu Rakennetun omaisuuden tila 2023 -hankkeen (Roti 2023) puheenjohtajistoon: "Osaajapula on todellinen ja pahenee tulevaisuudessa. Tulevaisuuden osaajilla pitää olla paitsi vahvat perustaidot myös kykyä monialaiseen yhteistyöhön. Esimerkiksi kiertotalouden toteutuminen edellyttää eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Isot haasteet ratkaistaan yhdessä.”

Rakennetun omaisuuden tila ROTI 2023 -raportti alleviivaa systeemisen muutoksen tarvetta, sillä rakennetun omaisuuden tila on heikentynyt kahdessa vuodessa kaikilla viidellä tarkastellulla osa-alueella. Vuodesta 2000 vuoteen 2021 pelkästään talokannan korjausvelan määrä on noussut 24,9 miljardista eurosta 77,5 miljardiin euroon. Vuodesta 2020 vuoteen 2021 velan määrä kasvoi yli kolme miljardia euroa. Lisäksi vuonna 2021 esimerkiksi erittäin huonokuntoisia tai huonokuntoisia tie- ja rautatiesiltoja oli yhteensä yli 800.

ROTI 2023 -hankkeessa tarkasteltiin rakennetun omaisuuden tilaa viidessä eri paneelissa: rakennukset, liikenneverkot, yhdyskuntatekniikka, koulutus ja kehitys sekä arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide. Kaikki paneelit antoivat omat toimenpide-ehdotuksensa rakennetun omaisuuden tilan parantamiselle.

Rakennukset -paneelin toimenpiteiksi ehdotetaan systeemisen muutoksen välttämättömyyttä: sääntelyn on jatkossa mm. mahdollistettava tyhjien tilojen jatkokehitys. Kestävää rakennussektori ei myöskään saavuteta ilman merkittäviä lisäpanoksia koulutukseen, kehitykseen ja tutkimukseen.

Liikenneverkot -paneeli korostaa, että liikenneväylät on ymmärrettävä yhteiskunnan toimivuuden perustana, ei pelkkänä säästökohteena. Ne mahdollistavat Suomelle vuosittain noin 100 miljardin euron tavara- ja palveluviennin ja toimivat kotimarkkinat. Rataverkon kunnosta täytyy pitää huolta, jotta junaliikenteen turvallisuustaso säilyy. Jopa pääteillä on laatupuutteita ja niiden modernisointi onkin tullut ajankohtaiseksi. Liikenneväylien määrätietoinen kehittäminen ja oikea-aikainen korjaaminen on välttämätöntä, jotta liikenne on turvallista, sujuvaa, energiatehokasta ja taloudellista.

Yhdyskuntatekniikka -paneelin toimenpiteiksi ehdotetaan, että kierrätettyjen materiaalien käytön esteitä on poistettava ja markkinoiden imua on kasvatettava. Energiajärjestelmää täytyy kehittää vastamaan markkinoiden tarvetta ja vesihuoltolaitosten yhdistymistä tai kumppanuuden tiivistämistä on edistettävä taloudellisilla kannustimilla.

Mirja Illikaisen vetämän Koulutus ja kehitys - paneelin toimenpiteiksi ehdotetaan, että osaajapulan taklaamiseksi on otettava käyttöön kaikki mahdolliset keinot. Tätä tukee myös kielitaitovaatimus: Suomessa on pystyttävä toimimaan nykyistä paremmin myös englannin kielellä. Ilman monialaista ja uudenlaista osaamista ympäristön ehdoilla tehtävä tuottavuusloikka ei onnistu. Esimerkiksi infra- ja korjausrakentamiseen sekä rakentamisen kiertotalouteen tarvitaan osaajaklusteri.

Arkkitehtuuri, suunnittelu, muotoilu ja taide -paneelin toimenpiteiksi ehdotetaan, että kokonaisvaltaisen suunnittelun ja hankintakriteerien pitää toimia laadun ja muutoksen mahdollistajana. Resurssiviisaus vaatii tarpeiden tunnistamista: esimerkiksi rakennuskannan sekä materiaalikierron parempi hyödyntäminen on mahdollistettava.

ROTI 2023 -raportin koostamiseen osallistui yli 100 kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijaa. Osa raportin luvuista perustuu ROTI 2023-hankkeen tilaamaan selvitykseen Forecon Oy:ltä.

Viimeksi päivitetty: 17.4.2024