Rakennusteollisuuteen liittyvät innovaatiot toivat opiskelijoille matkan Japaniin

Opiskelijat pääsivät esittelemään voittajatöitään suuren yhtiön johdolle Tokiossa heinäkuussa.
Students Valtteri Saastamoinen and Gihan Kodithuwakku taking part in the demo.
Oulun yliopiston opiskelijat Valtteri Saastamoinen ja Gihan Kodithuwakku muodostivat joukkueen, jonka idea on hyödyntää dronelaivueita hankalissa rakennuskohteissa.

Miehittämättömien ilma-alusten eli dronejen hyödyntäminen rakennustyömailla sekä lisätyn todellisuuden (augmented reality) hyödyntäminen rakennusten suunnittelussa toivat voiton Oulun yliopiston opiskelijoille suunnatussa tuotekehityskilpailussa. Yliopisto järjesti kilpailun yhdessä japanilaisen rakennusjätin Shimizu Corporationin kanssa.

Shimizu Innovation Contest -kilpailussa ideoitiin uusia ratkaisuja ihmiskunnan tarpeisiin. Kahden parhaan joukkueen opiskelijat esittelivät tuotedemonsa Shimizu Corporationin johdolle Tokiossa heinäkuussa.

Kilpailussa opiskelijoiden tehtävänä oli ideoida innovatiivisia ratkaisuja rakentamisen, työnteon ja asumisen tarpeisiin.

”Opiskelijat ideoivat, miten dronelaivueita voitaisiin hyödyntää hankalissa rakennuskohteissa, kuten vaikkapa siltatyömailla tai korkeiden tornien rakentamisessa. Miten droneja voitaisiin käyttää, kun ihmiset eivät ole rakennustyömaalla, kuten yöaikaan, tai millaista tietoa ne voisivat kerätä päivällä, vaikka työmaalla on rakentajia paikalla”, kertoo Oulun yliopiston työelämäprofessori Kari-Pekka Heikkinen, joka sparrasi kilpailuun osallistuvia opiskelijoita.

Työn ideointiin osallistuivat opiskelijat Valtteri Saastamoinen ja Gihan Kodithuwakku.

”Toisessa voittajatyössä opiskelijat ideoivat, miten lisättyä todellisuutta voitaisiin käyttää rakennustyömailla. Esimerkiksi jos rakennus on jo siinä vaiheessa, että siinä on lattia, asiakas voisi mennä rakennukseen, laittaa virtuaalilasit päähän ja nähdä, millainen rakenteilla oleva koti on kalustettuna. Hän voisi virtuaalimaailmassa siirtää vaikkapa keittiön hellan tai sähkörasioiden paikkoja. Tieto siirtyisi suoraan suunnittelutoimistoon ja sähköpiirustuksiin”, Heikkinen kuvailee.

Toisen voittajatyön laatimisessa olivat mukana Nurul Absar, Miska Myllylä, Atte Porvari ja Juho Vatanen.

Kaikkiaan kilpailuun osallistui 26 Oulun yliopiston opiskelijaa, yksi opiskelija Oulun ammattikorkeakoulusta sekä pari rakennusalan ammattilaista. Opiskelijat aloittivat ideoinnin tammikuussa tuotekehityksen opintojaksolla, jonka aikana ideoita työstettiin ja karsittiin. Lopulta Tokioon tuotedemoaan pääsi esittelemään kuusi opiskelijaa.

Heikkisen mukaan eri alojen opiskelijat ideoivat ennakkoluulottomasti yhdessä uusia ratkaisuja, kuten voiko sähköä tuottavaa merilevää hyödyntää aurinkopaneelien tapaan tai miten muodoilla, valaistuksella ja materiaaleilla luodaan hyvinvointia. Kilpailu oli avoin kaikille Oulun yliopiston tutkinto-opiskelijoille ja jatko-opiskelijoille alasta riippumatta. Kilpailuun osallistui opiskelijoita seitsemästä eri tutkinto-ohjelmasta.

Nyt toteutettu kilpailu toimi myös pilottina Oulun yliopistoon kehitettävään maisterikoulutusohjelmaan, joka keskittyy monialaiseen innovaatio- ja tuotekehitykseen. Seuraava opintojaksopilotti toteutetaan yhteistyössä suomalaisten yritysten kanssa, keskittyen kehittämään uusia rohkeita innovaatioita monialaisten opiskelijaprojektien avulla.

Lue lisää: Japanilainen Shimizu Corporation ja Oulun yliopisto yhteistyöhön kehittämään yhteiskunnasta joustavampaa, osallistavampaa ja kestävämpää

Katso työelämäprofessori Kari-Pekka Heikkisen 11 minuutin juhlaluento: Suomi tarvitsee monialaisia tietotyön osaajia

Viimeksi päivitetty: 1.8.2023