Rasisminvastainen viikko – tunnista, tiedosta, toimi!

Valtakunnallista rasisminvastaista viikkoa vietetään viikolla 12, koska 21.3. on YK:n rasisminvastainen päivä. Vuonna 2023 viikon teemana on rasismi ja työelämä. Kampanjan pääviesti on tunnista, tiedosta, toimi.
people smiling and holding a globe to represent multiculturalism

Rasisminvastaisella viikolla järjestetään Oulussa monenlaista ohjelmaa. Tapahtumissa nostetaan esiin ja keskustelun aiheeksi toisten ihmisten kunnioittaminen ja rasismiin puuttuminen. Katso viikon virallinen ohjelma kokonaisuudessaan Oulun kaupungin nettisivuilta. Oulu loves me -tapahtumat ovat avoimia kaikille.

Myös yliopisto osallistuu rasisminvastaiseen viikkoon, ja Oulu loves me -tapahtumien lisäksi yliopistolla esitellään Eurooppa-yliopisto UNICin toimintaa. Alla kootusti kaikki yliopistolla järjestettävät tapahtumat.

Rasisminvastainen viikko Oulun yliopistolla:

Maanantai 20.3.

Iranilainen uusivuosi klo 12–14

Oulun yliopisto, Linnanmaan kampus, vihreät naulakot (Telluksen vieressä) ja Saalastinsali

Tilaisuudessa juhlitaan iranilaista uutta vuotta perinteisen iranilaisen ruoan, musiikin ja tanssin merkeissä. Tapahtuma sisältää tanssiesityksen paikallisten, eri etnisyyksiä edustavien iranilaisten tanssijoiden esittämänä.

Esitystä seuraa hauska tanssityöpaja, jossa opetetaan yleisölle iranilaisia tanssin perusliikkeitä. Luvassa on myös elävän musiikin esitys iranilaisilla soittimilla ja diaesitys iranilaisesta kulttuurista ja perinteistä.

Järjestäjä: Oulun yliopisto, Talent Boost

Keskiviikko 22.3.

UNIC day Linnanmaa, klo 10–14

Oulun yliopisto, Telluksen aula

Tervetuloa tutustumaan Eurooppa-yliopisto UNICin tarjoamiin mahdollisuuksiin, kuten kursseihin, tapahtumiin ja vaihtomahdollisuuksiin, vihreiden naulakoiden ständillä!

Ständillä tarjolla pientä purtavaa, kahvia ja teetä, haalarimerkkejä sekä paljon infoa UNICin ajankohtaisista jutuista. Tervetuloa!

(Vastaava tapahtuma tulossa Kontinkankaan kampukselle pian!)

Finding Finns Pop up -tapahtuma klo 14–16

Oulun yliopisto, Tellus Stage

Maahanmuuttajat kertovat suomalaisista tavoista, Sisusta, Kalevalasta ja Muumeista sekä Suomen historiasta omin sanoin.

Hauska ja osallistava tapahtuma jokaiselle. Esitys on englanninkielinen ja sen tavoitteena on tukea kotoutumista. Esittelyssä myös Punaisen Ristin vapaaehtoistoiminta sekä Talent Boost -toimenpideohjelma Oulun yliopistossa.

Avoin kaikille kiinnostuneille taustasta riippumatta!

Yhteistyössä SPR Oulun osasto ja Talent Boost.

Perjantai 24.3.

“Myyttejä ja faktoja kansainvälisistä rekrytoinneista” klo 14 alkaen

BusinessAseman Lava, Hallituskatu 36

Miksi KV-osaajia kannattaa palkata? Miten KV-osaajia voi palkata? Mitä tukimekanismeja on tarjolla?

Kokemukset kentältä auttavat murtamaan kv-rekrytointiin liittyviä myyttejä. Tervetuloa!

Järjestäjä: Oulun yliopisto, Talent Boost

Olet lämpimästi tervetullut mukaan juhlimaan monikulttuurista yliopistoyhteisöämme!

Viimeksi päivitetty: 15.3.2023