Runoilija Aaro Hellaakosken aikaisemmin julkaisemattomia nuoruuden ajan runoja ja kirjoituksia ensimmäisen kerran julki

Oulun yliopiston harjoittelukoulu Oulun normaalikoulu julkaisi 31.5.2021 teoksen ”NIIN VILLIN - RASKAAN – Se virren veti”. Aaro Hellaakosken elämää ja runoutta (290 s.).

Kirjan ovat toimittaneet Markku Kuorilehto ja Matti Ojakoski.

Kirjan ovat toimittaneet Markku Kuorilehto ja Matti Ojakoski.

Runoilija Aaro Hellaakoski (1893–1952) opiskeli ennen yliopisto-opintojaan Oulun reaalilyseossa (nyk. Oulun normaalikoulu). Hän kirjoitti oppikoululaisena jatkuvasti koulun silloisen oppilaskunnan julkaisemaan lehteen, Pohjottareen. Hellaakoski teki siihen suuren määrän runoja, kirjallisuuskritiikkejä aikansa kirjallisuudesta (mm. L. Onerva, Juhani Aho, Juhani Siljo), matkakertomuksen, yhden näytelmän ja lukuisia muita kirjoituksia. Nämä kaikki yli sadan vuoden takaiset tekstit Oulun normaalikoulun arkistosta julkaistaan nyt kriittisesti tulkittuna. Julkaiseminen on historiallisesti merkittävä, sillä aikaisemmin Hellaakosken lukijoilla ja tutkijoilla ei ole ollut mahdollisuutta tutustua kuin pieneen osaan näistä nuoruusajan runoista ja teksteistä.

Kirjassa kerrotaan Hellaakosken tekstien lisäksi runoilijan elämästä ja kouluvaiheista sekä koulutovereista ja ystävistä Oulussa 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa, jossa voidaan kurkistaa Hellaakosken alkulähteille. Rehtori emeritus, FL Erkki Vilpa on laatinut teokseen Hellaakosken elämäkertaesseen sekä pohtii persoonallisesti hänen runojaan. Sisältöön kuuluu myös Oulun normaalikoulun pitkän ja monivaiheisen menneisyyden esittely vuonna 1609 perustetusta Oulun pedagogiosta ja Oulun triviaalikoulusta alkaen yhtenä Suomen vanhimpana kouluna. Kirjan sivuilta voi nähdä koulun entisiin oppilaisiin liittyvät kirjailijakuvat ja elämäkerrallisia tietoja muun muassa Frans Mikael Franzénista, J. L. Runebergista, Zachris (Sakari) Topeliuksesta, Kasimir Leinosta, Väinö Kirstinästä ja Kati Hiekkapellosta.

Uusi Hellaakoski-kirja sisältää runsaan kuvituksen, joista osa on aikaisemmin julkaisemattomia valokuvia ja asiakirjoja. Tunnettu sarjakuvataiteilija, graafinen suunnittelija Ilpo Koskela on tehnyt kirjaan useita moni-ilmeisiä piirroksia sekä kartan, joka kuvaa Aaro Hellaakosken asuinpaikkojen ja koulujen sijainnit Oulussa. Teoksen tekstit, valokuvat, piirrokset ja kartat kertovat monipuolisesti paitsi Aaro Hellaakoskesta myös Oulun pohjoisesta kaupunkielämästä yli sata vuotta sitten.

Lisätietoja:

Markku Kuorilehto, markku.kuorilehto@oulu.fi