Ryhdy kanssaopiskelijan vertaismentoriksi! Ilmoittautuminen auki 9.10. saakka.

Vertaismentorina toimit kaverina kanssaopiskelijalle, joka on esimerkiksi palaamassa takaisin opintoihin tauon jälkeen, kokee yksinäisyyttä tai kaipaa tukea opiskeluarjessaan.

Oulun yliopisto pilotoi yhdessä Nyyti ry:n sekä YTHS:n kanssa tänä lukuvuonna uutta vertaismentoroinnin ohjelmaa, jossa opiskelijat voivat toimia vertaismentorina kanssaopiskelijalle ja tarjota vertaistukea arjen opintoihin. Toiminnan tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia sekä opintoihin ja opiskeluyhteisöön kiinnittymistä.

Mentoriksi ryhtyessäsi saat:

• laadukkaan koulutuksen rooliisi,
  • eri tehtäviin soveltuvaa mentorointikokemusta,
  • kehität vuorovaikutustaitojasi samalla, kun teet arvokasta työtä kanssaopiskelijasi tukemiseksi.

Voit halutessasi saada osallistumisestasi kolme opintopistettä Vertaismentorointi-kurssin kautta. Koulutusten ja vertaismentorointitapaamisten lisäksi 3 opintopisteen suoritukseen sisältyy väli- sekä lopputapaamiseen osallistuminen, materiaaliin tutustuminen sekä mentorointitapaamisten raportointi. Saat myös osallistumisestasi työtodistuksen.

Koulutukset järjestetään syksyn 2023 aikana ja mentorointi kestää kevätlukukauden ajan, jolloin tapaamisia mentoripareille kertyy noin 5–10. Tapaamisten ajankohdat ja sisällöt sopii jokainen pari itse. Mentoroinnin tueksi saat ryhmämuotoista työnohjausta, jonka lisäksi tukenasi toimii koko mentoroinnin ajan yliopiston Ohjauspalveluiden tiimin edustajat. Haastattelemme kaikki vertaismentoriksi hakevat opiskelijat. Jos tulet valituksi vertaismentoriksi, on tärkeää, että pystyt osallistumaan kaikkiin kampuksella toteutettaviin koulutuspäiviin!

Syksyn koulutusten ja kevään kick-off tilaisuuden ajankohdat:

• 1.11.2023 klo 14–17
  • 8.11.2023 klo 14–17
  • 22.11.2023 klo 14–17
  • 10.1.2024 klo 14–16

Koulutukset järjestetään lähitapaamisina Linnanmaan kampuksella.

Hakuaika vertaismentoriksi on aukeaa 25.9. ja jatkuu 9.10.2023 saakka oheisen linkin kautta: https://link.webropolsurveys.com/S/F59FC11105C74BD0

Olemme sinuun yhteydessä lyhyen haastattelun sopimiseksi, joiden perusteella opiskelijat valitaan opintojaksolle. Huomaathan, että varsinainen kanssaopiskelijan mentorointi tapahtuu kevään 2024 aikana. Vertaismentoroinnin lopputapaaminen järjestetään torstaina 11.4.2023 klo 14-15:30.

Kysymykset ja lisätietoja tarvittaessa: Ohjauspalveluiden suunnittelija Niina Marostenmäki, niina.marostenmaki@oulu.fi.

Vertaismentorointi pohjautuu Nyyti ry:n kehittämään konseptiin osana Takaisin opintoihin -hanketta. Hankkeessa on toteutettu vertaismentorointia takaisin opintoihin palaaville opiskelijoille hankkeen yhteistyökorkeakouluissa. Lisätietoa täältä. Oulun yliopisto toteuttaa vertaismentoroinnin yhteistyössä YTHS:n kanssa.

Viimeksi päivitetty: 29.9.2023