Salaojituksen Tukisäätiö lahjoittaa 100 000 euroa Oulun yliopistolle

Salaojituksen Tukisäätiö osallistuu Oulun yliopiston vastinrahakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella tekniikan alalle. Lahjoituksen tekee säätiön Juhlavuoden 1997 rahasto.
Viljantähkiä pellolla

Salaojituksen Tukisäätiö on vuonna 1984 perustettu yleishyödyllinen apurahasäätiö, jonka toiminnan tavoitteina on salaojituksen sekä maa- ja vesiteknillisen tutkimustoiminnan ja opetuksen sekä neuvonnan tukeminen. Säätiö tukee ja harjoittaa tutkimusta liittyen esimerkiksi salaojituksen ympäristövaikutuksiin sekä taloudellisiin ja juridisiin kysymyksiin. Säätiö haluaa lahjoituksellaan tukea Oulun yliopiston tavoitteita kestävämmän ja älykkäämmän tulevaisuuden hyväksi.

”Oulun yliopisto on meille tärkeä yhteistyökumppani. Yliopistossa tehdään säätiön tarkoitukseen liittyvää merkittävää tutkimusta vesitekniikan alalla. Jaamme yhteiset tavoitteet digitaalisten ratkaisujen ja mallinnuksen hyödyntämisessä tulevaisuuden kestävien ratkaisujen löytämiseksi”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Timo Kauppi Salaojituksen Tukisäätiöstä.

Lahjoitusvarat ovat yliopistolle merkittävä lisäresurssi, joka mahdollistaa uusia tutkimusavauksia, avainrekrytointeja ja tukea esimerkiksi tutkijanuran alussa olevien tutkijoiden pitkäjänteiselle tutkimustyölle.

”Kiitän lämpimästi Salaojituksen Tukisäätiötä lahjoituksesta. Olemme useilla alueilla vesitekniikan tulevaisuuden ratkaisujen ja kestävän kehityksen johtava osaaja, ja haluamme vahvistaa tätä roolia. Lahjoitusvarat ovat merkittävässä asemassa alan tutkimuksen ja opetuksen kehittämisessä ja uusissa avauksissa”, sanoo yhteistyösuhteiden vararehtori Arto Maaninen Oulun yliopistosta.

Oulun yliopistossa tehdään salaojitukseen liittyvää tutkimusta. Koekohteissa hyödynnetään satelliitti- ja droonihavaintoja, on-line mittauksia ja data-assimilaatiota uusina menetelminä maaperän kosteuden havainnointiin ja mallintamiseen. Tutkimuksella pyritään muun muassa lisäämään tietoa peltojen hydrologiasta ja tekijöistä, jotka vaikuttavat viljelyyn, ravinteiden huuhtoumiin ja kasvihuonekaasupäästöihin.

Salaojituksen Tukisäätiön lahjoitus on osa valtion vastinrahaohjelmaa. Valtio maksaa lahjoituksille vastinrahaa tietyn kertoimen mukaan ja lisää näin merkittävästi lahjoitusten vaikuttavuutta. Vastinrahakausi päättyy 30.6.2022.

Salaojituksen Tukisäätiö

Viimeksi päivitetty: 1.7.2022