Sata tarinaa laulussa – kuurojen eletty historia muuntui musiikiksi

Kuuroutta ja kuurojen historiaa tutkivassa Oulun yliopiston tutkimushankkeessa on tuotettu musiikkivideo, jossa tarina kerrotaan kahdella kielellä, lauletulla suomella ja suomalaisella viittomakielellä.
Kaksi henkilöä mustissa vaatteissa suuressa salissa, taustalla isot kaarevat ikkunat.
Silva Belghiti (vas.) ja Laura Vaarala.

Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot -tutkimushankkeessa on kerätty eri-ikäisten kuurojen lapsuuskokemuksia, ja musiikkivideo kertoo sadasta muistosta koostetun tarinan. Musiikkivideolla esiintyvät viittomakielinen laulaja Silva Belghiti ja äänellään laulava Laura Vaarala.

Musiikin ja saavutettavuuden haastavaa liittoa on Belghitin ja Vaaralan lisäksi kätilöinyt joukko musiikin ja av-alan osaajia ja ammattilaisia kuulodiversiteetin laidasta laitaan. Tekijät sanovat, että musiikki on universaali kieli, ja kuuro voi tehdä kaikkea mitä kuulevatkin, paitsi kuulla.

Toinen laulun säveltäjistä, yliopistonlehtori Katja Sutela sanoo, että musiikki on muutakin kuin vain auditiivinen kokemus. ”Se on kehollista, visuaalista ja sosiaalista vuorovaikutusta ja tarinankerrontaa.”

Laulun on sovittanut ja tuottanut oululainen Jussi Jaako, joka myös soittaa kappaleessa kitaraa ja koskettimia. Jaakon mukaan viittomakielen ilmaisuvoima on vaikuttavaa. ”Tämä musiikkituotanto opetti minulle ainakin sen, että rytmin voi ilmaista ja kokea muullakin tavalla kuin äänellä.”

Hiljaisen kansan äänet -laulu suoratoistopalveluissa ja musiikkivideo YouTubessa.

Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot on Koneen Säätiön rahoittama Oulun yliopistossa ja Humanistisessa ammattikorkeakoulussa toteutettava kolmivuotinen tieteen ja taiteen yhdistävä tutkimushanke, joka keskittyy kuurouteen ja kuurojen historiaan. Hankkeessa työskentelevät tutkijoina Oulun yliopistosta Marjo Laitala ja Katja Sutela ja Humanistisesta ammattikorkeakoulusta Outi Ahonen.

Viimeksi päivitetty: 1.11.2023