Shaking up Tech -tapahtuma innostaa naisia ja muunsukupuolisia tekniikan pariin

Shaking up Tech -tapahtuma kokoaa tekniikasta kiinnostuneita lukioikäisiä naisia ja muunsukupuolisia Oulun yliopistoon, Aalto-yliopistoon ja LUT-yliopistoon 13. lokakuuta. Yliopistot järjestävät yhdessä vuotuisen tapahtuman, jolla pyritään rohkaisemaan aliedustettuja ryhmiä opiskelemaan tekniikan alaa lukion jälkeen.
Kaksi ihmistä. Toinen sovittaa VR-laseja ja toinena auttaa häntä.

”Tekniikan avulla voidaan ratkoa yhteiskunnan isoja haasteita. Alalla on myös hyvät työllisyysnäkymät ja ennen kaikkea mielenkiintoista ja mukavaa työskennellä. Siksi haluamme kannustaa nuoria hakeutumaan tekniikan alalle”, kertoo teknillisen tiedekunnan dekaani Mirja Illikainen Oulun yliopistosta.

Tekniikan alan työllisyys on ollut viime vuosina huimassa kasvussa, mutta naisten osuus työvoimasta laahaa. Työmarkkinoilla vinoumaa on hankala korjata, koska se saa alkunsa jo nuorten valitessa opiskelualojaan.

Shaking up Tech -tapahtuma tuo tekniikan alan moninaisia uramahdollisuuksia esille lukioaikana, kun ratkaisevat jatkokoulutusvalinnat ovat nuorille ajankohtaisia.

”Olen tutkinut syitä siihen, miksi niin harva lukioikäinen tyttö hakeutuu ICT-alalle. Tärkein asia on nuorten oma kiinnostus, mikä syntyy, kun on tietoa ja kokemuksia – eikä kumpaakaan saa kovin monipuolisesti tai paljon lukiosta. Lisäksi mielikuvat teknisestä ja miehisestä alasta sekä ihmisten kannustus vaikuttavat asiaan. Toivon, että tässä tapahtumassa onnistumme tuomaan näkyväksi ICT-alan monipuolisuutta ja kannustamaan nuoria alalle”, kertoo Oulun yliopiston tutkijatohtori Fanny Vainionpää.

Shaking up Tech -tapahtumaan on ilmoittautunut mukaan yli 300 nuorta. Oulun yliopistoon on tulossa noin 70 henkilöä eri puolilta Suomea. Tapahtuma järjestetään Oulussa yliopiston Linnanmaan kampuksella, jossa mukana ovat teknillinen tiedekunta sekä tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta.

Työpajoissa tutkitaan revontulia ja kryptografiaa

Nuoret pääsevät päivänä aikana työpajoissa kokeilemaan, millaista olisi itse toimia tekniikan alalla. Oulun yliopiston työpajoissa tehdään esimerkiksi puhdasta vettä valon avulla, opitaan kryptografiasta eli salausmenetelmistä ja niiden heikkouksista sekä tutustutaan magnetismiin ja revontuliin.

Päivän aikana kuullaan myös innostavia puheenvuoroja naisilta, jotka toimivat tekniikan alalla. Oulussa professori Mirja Illikainen puhuu kiertotalouden materiaalitutkimuksesta ja tutkijatohtori Fanny Vainionpää tietojenkäsittelytieteistä. Kaikilla kolmella paikkakunnalla on mukana myös puhujia eri yrityksistä.

Lisätietoja:

Oulun yliopiston Shaking up Tech -tapahtuma, markkinointisuunnittelija Raisa Juntunen, 050 330 0525, raisa.juntunen@oulu.fi

Teknillisen tiedekunnan dekaani Mirja Illikainen, 040 588 5904, mirja.illikainen@oulu.fi

Tutkijatohtori Fanny Vainionpää, 040 674 4741, fanny.vainionpaa@oulu.fi

Linkki livestriimiin