Sodankylän geofysiikan observatorio juhlii 110-vuotista taivaltaan 1.9.2023 – Uusi avaruuslaboratorio vihitään käyttöön

Oulun yliopistoon kuuluva Sodankylän geofysiikan observatorio (SGO) juhlii 110-vuotista taivaltaan 1.9. Päivän kohokohtana on uuden avaruusrakentamiseen suunnitellun laboratoriotilan, LappiSat-avaruusteknologiakeskuksen juhlallinen vihkiminen käyttöön.
Valaistu lautasantenni pimeässä
EISCAT-tutkavastaanottimen 32-metrinen lautasantenni tunnetaan SGOn Tähtelän kauas näkyvänä maamerkkinä.

Suomalainen Tiedeakatemia perusti Sodankylän geofysiikan observatorion (SGO) Tähtelään vuonna 1913 kehittämään ja ylläpitämään geofysiikan pitkäaikaisia havaintoja, tutkimaan geo- ja avaruusympäristöjen muutosta sekä koordinoimaan kansainvälisiä avaruustehtäviä Suomessa. SGO:n pisin havaintosarja on yli 100 vuoden aikasarja geomagneettisen kentän vaihteluista.

Nykyään observatorio toimii Oulun yliopiston alaisena valtakunnallisena erillislaitoksena. ”Observatoriot ovat yhteiskunnan pitkäaikaismuisti ja kansallisen varautumisen tukiranka. SGO:lla on tärkeä rooli havaitsevassa avaruus- ja geotieteessä, arktisen polaarialueen nopean muutoksen syiden ymmärtämisessä sekä geoympäristössä esiintyvien luonnonuhkien pitkäaikaisessa seurannassa”, sanoo observatorion johtaja, professori Eija Tanskanen.

Täysin pölyttömästä laboratoriosta laitteita avaruuteen Lappisat-satelliitin mukana

Juhlapäivänä käyttöön vihittävä avaruuslaboratorio on uusittu avaruuteen matkaavien laitteiden rakentamista varten. Erityisessä puhdastilassa herkät instrumentit rakennetaan täysin pölyttömissä olosuhteissa, jolloin laitteet ovat avaruuslentokelpoisia – pöly elektroniikassa saattaisi pahimmillaan vaurioittaa instrumentin käyttökelvottomaksi sen päästessä avaruuteen.

Sodankylän avaruuskampuksella on käynnissä tutkimuskäyttöön tarkoitetun revontulisatelliitin rakentaminen. LappiSat-avaruusohjelman ensimmäinen satelliitti LappiSat-1 mahdollistaa revontulien ja magneettikenttien mittaukset suoraan avaruudesta. Samalla Sodankylän geofysiikan observatorion pitkään jatkunut revontulialueen ilmiöiden mittaustoiminta laajenee maanpinnalta avaruuteen. Kun mittaustietoa aletaan saada myös revontulialueen yläpuolelta, täsmentyy ilmiöistä saatu tutkimustieto. LappiSat-1-satelliitti voidaan laukaista avaruuteen aikaisintaan vuonna 2024.

Satelliitti sijoitetaan niin kutsutulle polaariradalle kiertämään maapalloa pohjoisnavalta etelänavalle ja takaisin, jolloin satelliitti kulkee myös Sodankylän yläpuolelta tasaisin väliajoin mahdollistaen suoran kommunikoinnin satelliitin kanssa.

Kuluvana syksynä Sodankylän geofysiikan observatorioon sijoitettu EISCAT-tutkavastaanotin, jonka 32-metrinen lautasantenni tunnetaan Tähtelän kauas näkyvänä maamerkkinä, korvataan uusinta huipputeknologiaa edustavan EISCAT 3D –revontulitutkan vastaanottimella Karesuvannossa. Sinne rakennetun hehtaarin kokoisen kentän täyttävät tuhannet uudet vastaanotinantennit.

Juhlapäivää vietetään yleisölle avoimen sekä kutsuvierasohjelman merkeissä. Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalan on mukana, ja LappiSat-avaruusteknologiakeskuksen vihkivät Suomen Akatemian pääjohtaja Paula Eerola ja Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki.

Yleisölle avoin ohjelma

Viimeksi päivitetty: 17.4.2024