Suomen Akatemian tieteellisiin toimikuntiin nimettiin jäseniä Oulun yliopistosta kaudelle 2025–2027

Suomen Akatemialla on kolme tieteellistä toimikuntaa, ja Akatemian yhteydessä toimii myös strategisen tutkimuksen neuvosto, joihin Oulun yliopistosta nimettiin yhteensä neljä jäsentä toimikaudelle 1.1.2025–31.12.2027.

Tieteelliset toimikunnat myöntävät rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, seuraavat rahoituksen vaikuttavuutta ja edistävät tutkimusta yhdessä Akatemian muiden toimielinten kanssa.

Biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikuntaan nimettiin Oulun yliopistosta professori Kristina Mikkonen.

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikuntaan nimettiin Oulun yliopistosta professori Esa Järvenpää ja professori Ulla Lassi.

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) rahoittaa yhteiskunnallisesti merkittävää ja vaikuttavaa korkeatasoista tiedettä. Strategisen tutkimuksen neuvostoon nimettiin Oulun yliopistosta professori Eva Pongrácz.

Ehdokkaita luottamustoimielimiin kysyttiin tutkimusyhteisöltä. Valtioneuvosto teki päätöksen opetus- ja kulttuuriministeriön esittelystä.

Viimeksi päivitetty: 10.6.2024