Suomen Ekonomit lahjoittaa Oulun yliopistolle kauppatieteiden opetukseen ja tutkimukseen

Suomen Ekonomit tekee 90 000 euron lahjoituksen Oulun yliopiston varainhankintakampanjaan.
Kaikkiaan Suomen Ekonomit päätti liittokokouksessaan lahjoittaa miljoona euroa kauppatieteelliselle koulutukselle. Summa jaetaan yliopistojen kesken sen mukaan, kuinka paljon niistä valmistuu kauppatieteiden maistereita.

”Haluamme tukea opiskelijoiden jaksamista ja hyvinvointia yliopistoissa. Opiskelijat ovat tulevaisuuden voimavara”, sanoo Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan asiantuntija Mika Parkkari.

Kauppatieteiden osaajat ja tutkijat tarjoavat avaimia monien kriisien ratkaisuihin niin suomalaisessa yhteiskunnassa kuin globaalisti. Suomen Ekonomeille on tärkeää, että koulutuksen resurssit kohdennetaan kauppatieteiden osaamisen monipuolistumiseen ja tieteenalan jatkuvaan kehitystyöhön.

”Kiitän lämpimästi Suomen Ekonomeja lahjoituksesta. Jaamme yhteiset näkemykset ja tavoitteet alan tutkimuksen ja koulutuksen vahvistamiseksi. Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu on Suomessa yksi kansainvälisen maisterikoulutuksen edelläkävijä. AACSB-akkreditoinnin hankkiminen vuonna 2013 ja sen kautta rakentunut verkosto on ollut merkittävässä roolissa koulutuksen kehittämisessä. Viimeisin koulutusavauksemme on vuonna 2021 käynnistynyt ajankohtaisiin osaamishaasteisiin vastaava liiketoiminta-analytiikan maisteriohjelma. Lahjoitusvaroin voimme edelleen tukea uusia avauksia niin tutkimuksessa kuin koulutuksessa”, kertoo Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Janne Järvinen.

Suomen Ekonomien lahjoitus on osa valtion vastinrahaohjelmaa, joka kasvattaa merkittävästi lahjoitusten vaikuttavuutta. Sitra pääomittaa yliopistoja yhteensä 67 miljoonalla eurolla niiden 30.6.2022 mennessä keräämän yksityisen pääoman perusteella. Jokainen lahjoitettu euro kerryttää valtion vastinrahaa lisäkertoimen mukaan.

Viimeksi päivitetty: 24.5.2022