Suomen ensimmäiset revontulikuvat otettiin Sodankylässä lähes 100 vuotta sitten

Tähtelässä Sodankylän Geofysiikan Observatoriolla on kuvattu Suomen ensimmäiset tieteelliset revontulikuvat vuonna 1927. Aineisto siirrettiin Lapin sodan aikana turvaan Etelä-Suomeen ja se löytyi kesällä 2023. Arkistosta Helsingissä löytyi yllättäen noin 200 valokuvan kokoelma vanhoja revontulikuvia lähes 100 vuoden takaa vuosilta 1927–1929.
Kuvattu SGO:ssa, taustalla Kitinen, 13.3.1928 klo 22:30 SA. Kuvakohde Härän tähdistö, Plejadit länsitaivaalla, valotusaika 39 sek., Copyright: SGO/Eyvind Sucksdorff.
Kuvattu SGO:ssa, taustalla Kitinen, aika 13.3.1928 klo 22:30 SA. Kuvakohde Härän tähdistö, Plejadit länsitaivaalla, valotusaika 39 sekuntia, Copyright: SGO/Eyvind Sucksdorff.

Kuvat oli ottanut observatorion johtaja Eyvind Sucksdorff (1899–1955) yhdessä vaimonsa Annikin (1904–1986) kanssa. Revontulikuvat ovat historiallisia, koska ne ovat ensimmäiset laatuaan Suomessa. Mustavalkoiset revontulikuvat edustavat laadullisesti aikakauden parhaimmistoa. Eyvind Sucksdorff oli taitava valokuvaaja ja tähtitieteen harrastaja. Revontulikuvat ovat katsottavissa Sodankylän geofysiikan observatorion verkkosivuilla: https://sgo.fi/Data/Optical/SGOHistAurObs/Sucksdorff1927_1929/index.php

Kaikkiaan Sodankylässä otettiin parin vuoden aikana yli 600 revontulikuvaa. Suurin osa näistä kuvista tuhoutui Sodankylän geofysiikan observatorion totaalihävityksessä Lapin sodassa 1944. Osa revontulikuvista oli kuitenkin saatu turvaan ennen sotaa ja taltioitu Ilmatieteen laitoksen arkistoon Helsingissä.

Kuvaushankkeen takana oli maailmankuulu norjalainen revontulitutkija Carl Störmer (1874–1957). Tavoitteena oli soveltaa Störmerin valokuvaustekniikkaa samanaikaisiin kuvauksiin Sodankylässä ja sivuasemalta Kelujärvellä noin 20 kilometrin etäisyydellä observatoriosta. Tähtäimessä oli saada selville kuvapareista revontulikaarien esiintymiskorkeus. Aihe oli tuolloin revontulitutkimuksen kohteena yleisemminkin.

Ensimmäiset revontulikuvat otettiin syksyllä 1927 Sodankylässä ja sivuasemalla. Revontulihavainnot jatkuivat 1930-luvulla kuvauksien jälkeen. Sucksdorff organisoi koko Lapin alueen kattavan revontulien näköhavaintokampanjan. Sodankylän observatorion revontulikuvaukset ja muut havainnot loivat pohjan aihepiirin myöhemmille havainnoille ja tutkimuksille Suomessa. Uudelleen revontulikuvaukset Suomessa ja Sodankylässä käynnistyivät Kansainvälisen geofysiikan vuoden (IGY) aikana 1957–1958.

Nykyisin revontulikuvaukset ovat osa ajankohtaista avaruussään seurantaa. Havaintoja, tutkimusta ja avaruussääennusteita Suomessa tehdään Sodankylän geofysiikan observatorion lisäksi Ilmatieteen laitoksella. Lisäksi tähtitieteen harrastajat tähtitieteellisen seuran URSA:n puitteissa ovat aktiivisesti mukana revontulihavainnoissa.

Sodankylän historiallisista revontulikuvauksista ilmestyi kesäkuussa kansainvälisessä tieteellisessä lehdessä (History of Geo- and Space Sciences ) tutkimusartikkeli "Early Auroral Photography at the Sodankylä Geophysical Observatory in Finland, 1927–1929" (H. Nevanlinna and E.I. Tanskanen). Artikkeli on huomattu alan tiedeyhteisössä laajasti. Kirjoitusta on luettu jo yli 1000 kertaa https://hgss.copernicus.org/articles/15/17/2024/.

Sodankylän geofysiikan observatoriossa tehdyistä revontulihavainnoista on laajempi kirjoitus ("Revontulihavainnot Sodankylässä 1882–1944" ) observatorion julkaisusarjassa (https://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/46423).

Lisätietoja: prof. Eija I. Tanskanen, Oulun yliopisto, Sodankylän geofysiikan observatorion johtaja, eija.tanskanen@sgo.fi

dosentti Heikki Nevanlinna, Ilmatieteen laitos (eläk.), heikki.nevanlinna@gmail.com

Viimeksi päivitetty: 9.8.2024