Suurin osa uusista opiskelijoista valittu todistuksen perusteella

Oulun yliopiston opiskelijavalinnassa pääosa uusista opiskelijoista on nyt valittu ylioppilastutkintotodistusten perusteella. Loput opiskelupaikat täytetään valintakokeiden perusteella. Hakijat saavat tietoa todistusvalintojen tuloksista ja valintojen etenemisestä henkilökohtaisesti Oma Opintopolku -palveluun.

Ylioppilastodistuksen tai aiempien opintojen perusteella yliopistoon pääsee keskimäärin 70 prosenttia hakijoista tutkinto-ohjelmasta riippuen. Todistusvalintojen osalta tulokset on ilmoitettu hakijoille viimeistään 30.5.2022.

Todistusvalinnan lisäksi Oulun yliopistoon valitaan opiskelijoita valintakokeiden kautta, ja myös avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella on mahdollista hakea tutkinto-opiskelijaksi osaan koulutuksista.

Hakijoita Oulun yliopistoon oli tämän kevään toisessa yhteishaussa reilut 17 500, ja haettavana oli yli 2700 aloituspaikkaa kandidaatti- ja maisteriohjelmiin.

Uusia aloituspaikkoja on kohdistettu humanistisille ja kasvatustieteiden aloille, luonnon-, lääke- ja kauppatieteisiin, psykologiaan, tekniikkaan sekä tietojenkäsittelyyn ja tietoliikenteeseen. Täysin uutena hakukohteena on tänä vuonna Suomen ensimmäinen oppimistieteiden (Learning Sciences) tutkinto-ohjelma.

Opiskelijavalinnat etenevät edelleen

Yliopistojen opiskelijavalinnat jatkuvat valintakokeilla Oulun yliopistossa 10.6.2022 saakka. Valintakoeaikataulut löytyvät Oulun yliopiston Valintakokeet-verkkosivuilta.

Valintojen etenemistä voi seurata Omassa Opintopolussa. Tiedot päivittyvät sitä mukaa, kun valinnat etenevät. Muiden kuin todistusvalintojen tulokset ilmoitetaan hakijoille viimeistään 8.7. Varasijoilta voi tulla hyväksytyksi 2.8.2022 saakka. Lisätietoa valintojen etenemisestä löytyy Opintopolku-palvelusta.

Jo kesällä on mahdollista aloittaa avoimen yliopiston opinnot, joiden perusteella voi hakea yliopiston tutkinto-opiskelijaksi ilman pääsykoetta kevään 2023 yhteishaussa. Avoimen väylän kautta haettavien aloituspaikkojen määrä on viime vuosina kasvanut, ja kevään 2022 yhteishaussa niitä Oulun yliopistossa oli yli 200. Lue lisää avoimen väylän opinnoista.

Viimeksi päivitetty: 14.6.2022