Syksyn yhteishaussa hakukohteina saamelaisen varhaiskasvatuksen koulutukset

Syksyn yhteishaussa voi Oulun yliopistoon hakea opiskelemaan saamelaista varhaiskasvatusta. Haettavissa ovat paikat varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden antavaan kandidaattikoulutukseen ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan kelpoisuuden antavaan maisterikoulutukseen.
Lapsi ja kaksi aikuista pelaavat korttipeliä

Koulutuksissa kiinnitetään erityistä huomiota saamelaisen kasvatuksen ja perinteisen tiedon sekä kielen oppimisen pedagogisiin käytäntöihin ja menetelmiin. Myös osa opetuksesta on saamenkielistä.

Koulutukset alkavat keväällä 2023 Inarissa. Ne toteutetaan monimuotokoulutuksina hyödyntäen iltoja, viikonloppuja ja kesälukukautta. Suurin osa opetuksesta tapahtuu verkossa. Lähiopetusjaksoja pidetään Inarissa ja Oulussa.

Koulutusten tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen pedagogista osaamista ja asiantuntijuutta saamelaisalueella saamen kieltä ja kulttuuria arvostaen sekä vastata alueen suureen opettajatarpeeseen varhaiskasvatuksen alalla.

Kandidaattikoulutuksessa aloituspaikkoja on 20 ja maisterikoulutuksessa 10. Hakuaika on 31.8.–14.9.2022. Hakemukset tehdään Opintopolussa.

Lisätietoja Oulun yliopiston verkkosivuilla:

Varhaiskasvatuksen opettaja, saamen kielen ja kulttuurin erityistarpeet huomioiva koulutus

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja, saamen kielen ja kulttuurin erityistarpeet huomioiva koulutus

Koulutukset Opintopolussa:

Varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteiden kandidaatti, Saamen kielen ja kulttuurin erityistarpeet huomioiva varhaiskasvatuksen opettajakoulutus 2

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja, kasvatustieteiden maisteri, Saamen kielen ja kulttuurin erityistarpeet huomioiva opettajakoulutus 2

Viimeksi päivitetty: 31.8.2022